Calciul si lipsa de vitamina D

pectoraux3Fara vitamina D, calciul nu este bine absorbit de catre organism. Nu va putea sa isi indeplineasca  rolul si densitatea oaselor va fi in scadere, cauzand un risc de osteoporoza. Din pacate, este dificil sa se aduca un aport suficient de vitamina D doar din alimente.

Potrivit unui studiu (cel mai mare studiu efectuat in Franta pe vitamine), mai mult de 10% din adulti au un deficit de vitamina D.

Cu toate acestea, combinatia calciu-vitamina D joaca un rol important in limitarea pierderii osoase.

Dar, spre deosebire de calciu, alimentele contin putina vitamina D, deci, este foarte dificil pentru o persoana de peste 65 de ani sa obtina prin dieta aportul zilnic recomandat de 400-600 UI / zi de vitamina D.

De fapt, pentru aceasta, ar trebui sa ingereze zilnic echivalentul  a 1250 g de unt, sau 22 de oua medii sau 800 g de somon afumat sau 5 kg de ficat de vitel sau chiar 1,5 lingurita de ulei de ficat de cod … IMPOSIBIL!

Prin urmare, trebuie insistat foarte mult pe aportul de suplimente cu vitamina D in fiecare zi pentru un efect benefic asupra echilibrului calciu si, prin urmare, asupra mineralizarii osoase.

Aceasta doza orala este foarte importanta, deoarece productia de vitamina D de catre piele se reduce cu varsta si este agravata de o scadere a expunerii la soare.

Carenta de calciu

Deficitul de calciu poate avea repercusiuni grave, de aceea urmati aceste sfaturi pentru a controla simptomele si pentru a minimiza problemele, mai ales daca sunteti o persoana care prezinta risc.

In caz de deficit de calciu, simptomelecare pot aparea sunt:

– Ritm cardiac anormal

– Dificultati de adormire, nervozitate, neliniste

– Depresie

– Tendinta la crampe

– Tetanie

– Rahitism

– Osteoporoza

– Carii

– Unghii casante

– Eczeme

Pentru a evita aceste neajunsuri, este important sa se monitorizeze nivelurile de calciu, in special pentru cei “cu risc”.

Monitorizarea nivelului de calciu din sange:

– La femeile care au suferit o eliminare de ovare  sau au avut o menopauza precoce (inainte de 45 ani), la femeile de peste 45 de ani (si in special la femeile aflate la menopauza, fara terapie cu hormoni) sau la barbatii de peste 65 de ani.

– Daca exista antecedente familiale de osteoporoza .

– La femeile gravide.

– La femeile care au menstruatie neregulata sau in timpul unei absente mai indelungata a aceteia,  cauzate de tulburari de alimentatie (cum ar fi anorexia sau bulimia) sau efort fizic intens (mai ales la sportivii de performanta).

– In cazul regimurilor bogate in proteine sau foarte sarace in calorii si mai ales sarace in calciu.

– In cazul unui consum redus de lapte .

– In cazul in care stilul de viata este sedentar sau lipsa de exercitii fizice.

– In cazul  fumatului excesiv.

– In cazul abuzului de alcool.

– In cazul in care se consuma excesiv  cafea, ceai, cola si sare.

– Daca exista tratament medicamentos pe termen lung, cum ar fi cel pe baza de cortizon sau anticonvulsivante.

– Daca exista probleme tiroidiene, de diabet  sau HIV, deoarece tratamentele dure care se impun antreneaza o scadere densitatii osoase.

Suplimentele alimentare de calciu

In farmacie, magazine sau  pe Internet, exista mai multe tipuri de suplimente alimentare care contin calciu, fiecare cu diferite actiuni

Suplimentele alimentare din comert nu vind calciul, ci calciums. De fapt, exista mai multe tipuri de calciu, fiecare cu proprietati diferite, mai mult sau mai putin adaptate, in functie efectele dorite si rolul calciului pe care vreti sa il activati.

Principalele saruri de calciu utilizate in farmacii:

– Carbonat de calciu CaCO3: absorbant si antiacid

– Calciu bromura CaBr2: Sedativ

– Clorura de calciu CaCl2: hemostatic si recalcifiant

– Hipoclorit de calciu  CaOCl2: dezinfectant

– Fosfati, gluconati, …

Atentie: suplimentele alimentare care contin saruri de calciu vandute in farmacie trebuie sa fie luate la o distanta de trei ore de antibioticele din grupul tetraciclinei (utilizata pentru a trata acneea).

Comprimatele trebuie inghitite cu un pahar cu apa, de preferinta 1 la 2 ore dupa masa.

Calciu: un mic sfat in plus

Reglarea aportului de calciu este importanta pentru oase, dar nu suficienta. Diminuarea riscurilor, reglarea  dietei, aportul de vitamina D si stilul de viata sunt la fel de important.

Reguli igieno-dietetice esentiale pentru consolidarea sistemului osos:

– Mentinerea unei activitati fizice adecvate poate imbunatati forta musculara, flexibilitatea si echilibrul: o plimbare vioaie in fiecare zi, de 20 minute, intareste muschii … Amintiti-va, de asemenea, de activitati precum alergarea, gimnastica aerobica sau gimnastica in apa.

– Aportul calcic adecvat consumand, de exemplu, un produs lactat in fiecare zi.

– Consumul de fructe si legume, deoarece odata ingerate, ele permit alcalinizarea PH-ului propice absorbtiei de calciu.

– Aport adecvat de vitamina D.

– Expunerea la soare adecvata: o lipsa de expunere  la razele soarelui (in special pentru persoanele in varsta, care se expun mai putin) este responsabila pentru o scadere a sintezei de vitamina D in organism.

– Renuntarea la fumat.

– Pentru persoanele in varsta, sa isi protejeze mai mult soldurile si incheieturile mainilor de fracturi.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: