Calciul

MnF_RightRailRaw3Totul despre macro-elementul calciu: actiunea sa asupra organismului, unde se gaseste in alimentatie, aportul recomandat ( DZR)…

Calciul este mineralul cel mai abundent din organism: se gasesc  intre 1000 si 1500 gr (un nivel nivelul mai mare este in randul sportivilor), si care aproape tot (99%) este stocat in oase si dinti, putinul calciu ramas fiind fixat in albumina sau se afla in stare libera in plasma  sanguina.

In mare parte, datorita lui (dar, de asemenea, si datorita prezentei  fosforului si magneziului), osul este rigid si puternic. De aceea, este esential sa existe un aport adecvat de calciu.

In caz contrar, corpul extrage acest calciu din oase, ceea ce duce la fragilitate osoasa si, in final, la osteoporoza , care este adesea numita “epidemia tacuta.”

 

Calciul si osteoporoza

Osteoporoza este o boala care afecteaza un numar din ce in ce mai important de persoane in varsta. Aceasta este o scadere a calciului din oase, ceea ce duce la fragilitate osoasa si, prin urmare, un risc crescut de fracturi.

Osteoporoza, asa cum sugereaza si numele, face oasele poroase. Aceasta este o boala foarte comuna care afecteaza aproape una din trei femei dupa varsta de 60 de ani. Aceste statistici sunt ridicate, din cauza faptului ca, dupa menopauza, exista o scurgere de calciu din oase.

Fragilitatea osoasa rezulta din porozitatea oaselor, care determina  un risc crescut de fracturi, cele mai frecvente fiind cele ale degetelor de la  maini, ale vertebrelor  si  a colului femural.

Este de remarcat faptul ca fracturile osteoporotice pot afecta toate oasele cu exceptia craniului, coloanei cervicale, mainilor, gleznei si degetelor de la picioare.

Pentru a estima rezistenta osoasa, continutul de minerale osoase a fost masurat printr-o tehnica numita “BMD”. Acest screening rapid, nedureros , consta „ scanarea” pacientului cu raze X. Daca nu  traverseaza osul acesta este solid. Rezultatul este comparat cu media populatiei de aceeasi varsta si sex.

Un tratament eficient luat  pe parcursul mai multor ani (bifosfonati)  poate incetini evolutia bolii si reduce riscul de noi fracturi vertebrale sau colului femural  cu aproximativ 50%.

Din pacate, acest tratament este nesemnificativ mai, fara un aport adecvat de calciu, care, la randul sau, nu poate fi benefic daca lipseste vitamina D, care este esentiala pentru absorbtia de calciu de catre oase.

Intr-adevar, un aport adecvat de vitamina D poate creste pana la 65% absorbtia intestinala a calciului.

 

 

Rolurile calciului

Calciul este cel mai bine cunoscut pentru rolul sau in constructia osoasa, dar aceasta este doar una dintre proprietatile sale. Se poate, de exemplu, evidentia actiunea sa asupra ritmului cardiac sau controlulului greutatii corporale.

Lista cu  multiplele roluri ale calciului:

– Este esential pentru cresterea si mentinerea  sanatatii oaselor si  dintilor.

– Calciu are un rol de moderator al excitabilitatii neuromusculare si este implicat in coagularea sangelui.

– Regleaza ritmul cardiac si contribuie la buna functionare a sistemului nervos.

– Este anti-depresiv.

– Imbunatateste somnul.

– Acesta ajuta absorbtia de vitamina B12 si participa la metabolismul anumitor

vitamine si fierului.

– Este implicat in multe reactii enzimatice.

– Ajuta la ameliorarea simptomelor premenstruale, si reduce crampele picioarelor in timpul sarcinii.

– La copii, in plus, fata de semnificativa mineralizare a oaselor si a dintilor in timpul cresterii, calciu ajuta la controlul greutatii. Potrivit unui studiu recent, s-ar reduce cantitatea de insulina produsa si prin urmare depozitarea de grasime din organism.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: