Ce vitamine sunt utile pentru sportivi?

Indiferent ca practici volei, fotbal, handbal, tenis sau orice alt sport, tine cont de faptul ca organismul tau are nevoie urgent de vitamine.

Vitaminele pentru sportivi fac parte din organism iar lipsa acestora nu duc decat la o scadere a performantelor si probleme de sanatate ce se ivesc imediat.
Odata cunoscuta importanta vitaminelor in organism, este necesar sa aflati ca nu trebuie sa consumati toate vitaminele existente pe piata farmaceutica. Intrebati medicul ce anume vi se potriveste, ce anume ii lipseste corpului dumneavoastra si incercati sa nu va dozati dupa informatiile gasite pe internet, apelati intotdeauna la specialistii in nutritie.
Termenul de vitamine nu cuprinde alți nutrienți esențiali cum ar fi mineralele, acizii grași esențiali sau aminoacizii esențiali.
Seria de vitamine foarte cunoscute sunt:
1. Vitamina C ( se poate procura fie din medicamente, fie din fructe proaspete si sucuri naturale):
– rol important in regenearea celulara;
-contine antioxidanti;
– rol esential in formarea colagenului (in special pentru cei ce practica fitness, culturism etc.)
-rol in tisularitate, in vindecarea plagilor (procesul de cicatrizare);
-previne uzura celulara;
-aportul alimentar nu asigura necesarul de vitamina C care este de 1 mg pentru fiecare kilogram-corp, iar la fumatori necesarul de vitamina C este mult crescut;
-are efect antistres, faciliteaza absorbtia fierului si impreuna cu acidul folic si vitamina B12 stimuleaza maturarea globulelor rosii;
-creste si mentine randamentul fizic.

In timpul suprasolicitarilor fizice creste necesarul de vitamina C si din aceasta cauza se recomanda sportivilor un consum crescut inainte de competitii;
2.Vitamina B6 (alune, fasole verde, pește, avocado, banane etc.)
-rol important in formarea hemoglobinei;
-stimulent muscular;
-buna functionare a sistemului nervos;
-controlarea echilibrului sodiului si al potasiului, al sistemului muscular si osos;
-producerea de globule rotii si de anticorpi;
3.  Vitamina B3
-imbunatateste circulatia sangelui si metabolismul;
-scade tensiunea arteriala;
-mareste glicemia si scade nivelul colesterolului;
-serveste la buna functionare a sjstemului nervos central;
-stimuleaza secretia gastrica si eliminarea bilei;
-este indicate de medici in: respiratie dificila, alcoolism, stres, insomnii, artrita, indigestii, cefalee, ameteli, iritabilitate, senzatie de rau general etc.
-pentru un organism matur, necesarul zilnic de vitamina PP este de cea 19 mg (18-23 mg la barbati si 12-15 mg la femei);
4.Vitamina A (mango, laptele, ficatul, morcovii, ouale, spanacul, papaya si rosiile)
-proprietatile antioxidante indeparteaza toxinele si radicalii liberi din corp si retin umezeala in celulele pielii, astfel incat aceasta sa aiba un aspect hidratat, stralucitor;
-creste rezistenta organismului fata de infectiile cailor respiratorii;
-participa si la biosinteza imunoglobulinelor, stimuleaza activitatea sistemului imunitar, previne si amelioreaza depigmentarile cauzate de bolile ficatului;
-accelereaza dezvoltarea fizica si creste rezistenta sistemului osos;
-necesară in funcția de reproducere;
-întreține vederea, in special cea nocturna;
5. Vitamina E (ulei de germeni de porumb, ulei de germeni de floarea soarelui, semințe de floarea soarelui, alune, spanac, paine neagra, unt, cartofi prajiti, faina de grau, varza, oua).
-reumatism muscular;
-distrofii muscular;
-controleaza eliminarea apei din organism;
-are efect diuretic si hipotensiv;
-actioneaza pozitiv asupra circulatiei sanguine periferice si a regenerarii pielii etc.
-atenueaza senzatia de oboseala, sporeste randamentul psihic, ajuta organismul sa isi revina dupa efort sustinut (find o vitamina esentiala pentru sportivii de performanta);
Alimentatia sportivilor trebuie sa fie calitativa si suficienta cantitativ, sa compenseze pierderile energetice si plastice ale organismului.
Nu uitati consumati orice vitamine dupa sfatul medicilor si nu dupa sfatul internetului, o doza prea mare sau prea mica de vitamine, poate produce disfunctionalitati la nivelul intregului organism.

Publicat de andra la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: