Fosforul

abdo2Fosforul este un mineral foarte putin cunoscut. Cu toate acestea, el joaca mai multe roluri in organism, inclusiv metabolismul grasimilor. In plus, este esential pentru absorbtia calciului.

Organismul contine aproximativ 900 mg de fosfor si 80 pana la 85% este localizat in oase si dinti (asociat cu calciul), si este utilizat in compozitia fosfolipidelor (un tip de grasime), componente importante ale membranelor celulare.

Calciul si fosforul formeaza o combinatie care nu poate fi separata si asigura osificarea adecvata deoarece permite fixarea celuilalt si vice-versa.

 

Proprietatile si nevoile de fosfor

 

Fosforul joaca un rol important in constructia oaselor si dintilor (cu calciul), precum si in managementul de energie al organismului.

 

 

Roluri si necesarul zilnic de fosfor:

Rolurile de fosforului

Fosforul este un mineral bogat si foarte util pentru buna functionare a organismului:

– Are rol structural pentru oase si dinti, deoarece permite constructia  si consolidarea lor, lucrand in sinergie cu calciu.

– Acesta ajuta la mentinerea echilibrului acido-bazic din organism.

– Permite stocarea si eliberarea de energie.

– Este implicat in metabolismul  grasimilor si zaharurilor.

– Este esential pentru aproape toate reactiile chimice din celule.

– Ajuta la activarea vitaminei B.

– Acesta este utilizat de catre organism pentru formarea celulelor nervoase din creier.

 

Nevoile de fosfor

Ca si pentru calciu, aporturile de fosfor  trebuie sa fie crescut in timpul cresterii, sarcinii si alaptarii, dar, de asemenea, la sportivi.

Varsta /stare DZR de fosfor
1-3 ani 400 mg
4-9 ani  700 mg
10-12 de ani  900 mg
Adolescenti  1000 mg
Adulti  800 mg
Sportivi  800-1000 mg
Femei gravide  1000 mg
Varstnici  1000 mg
Femei care alapteaza 1200 mg

 

DZR = doza zilnica recomandata

 

Surse alimentare de fosfor

 

Multe alimente sunt bogate in fosfor, de aceea riscul de carenta este foarte scazut. Este foarte usor de  adus in corp  DZR  de fosfor.

Fosforul este prezent pe scara larga in produsele alimentare, in special in alimente bogate in proteine.

Se gaseste in produsele lactate, cum ar fi laptele si branza, dar, de asemenea, in galbenusul de ou, ciocolata, peste, ficat, unele legume, fructe uscate (mai ales prune) fructe, in cereale integrale … si sucuri, inclusiv cele pe baza de cola.

 

Alimente Cantitate de fosfor
Lapte semi-degresat  (200 ml)  170 mg
Paste (100g)  149 mg
Orez brun (100g) 133 mg  133 mg
Fulgi de ovaz (30g)  114 mg
Cereale integrale (2 portii)  101 mg
Cacao (20g)  49 mg
Dovleac (100g)  28 mg
Capsuni (100g)  23 mg

Carente de fosfor

Datorita prezentei sale in multe alimente, riscul de carenta este aproape de zero. Cu toate acestea, in unele cazuri (de exemplu, la femeile insarcinate), este important sa se monitorizeze aportul zilnic de fosfor.

Exista un risc foarte mic de deficit alimentar de fosfor, deoarece el este prezent in toate produsele alimentare in cantitate mai mare sau mai mica.

Alimentatia occidentala actuala ofera, mai degraba, prea multfosfor decat prea putin.

 

Simptome ale deficientei

Daca exista o carenta, aceasta nu poate fi decat din cauza malnutritiei.

Semnele de deficit de fosfor sunt rare, cu exceptia cazurilor de boli de rinichi sau digestive.

Deficitul  de fosfor poate provoca probleme cu formarea osoasa.

 

Monitorizare nivelului de fosfor

La unele persoane trebuie acordata o atentie deosebita monitorizarii nivelului de fosfor:

– La femeile gravide sau care alapteaza.

– In cazul unei diete sarace in proteine si sarace in calciu.

– In cazul consumului de alcool, deoarece alcoolul interfereaza cu utilizarea fosforului.

– Daca luati medicamente impotriva aciditatii gastrice.

– Daca aveti slabiciune musculara inexplicabila sau oboseala generala, insotite de patologii ORL in mod repetat.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: