Indicatii terapeutice pentru vitamina C

exercices-abdominauxDatorita multiplelor proprietati si actiuni ale sale, vitamina C este adesea folosita si recomandata de medici pentru a trata sau preveni diverse boli, cum ar fi infectiile virale sau bolile cardiovasculare.

In multe cazuri, vitamina C, poate fi folosita in utilizarea terapeutica, si, prin urmare, prescrisa de  medic pentru a trata o varietate de afectiuni:

– Tratament preventiv si curativ al carentei de vitamina C, principala cauza responsabila pentru scorbut.

– Tratament adjuvant al astenie functionale, surmenajului fizic si intelectual.

– Infectii virale, cum ar fi gripa, rinita, sinuzita, dureri in gat, herpes, aftele, mononucleoza … si infectii microbiene, cum ar fi cistita, tuberculoza. Actiune anti-infectioasa,  ajutand in special la reducerea semnificativa a duratei si intensitatii simptomelor.

– Vitamina C poate fi folosita pentru a lupta impotriva bolilor infectioase febrile, datorita actiunii sale ACTH, adica a secretiei de hormoni corticosuprarenali, prevenind  epuizarea adrenocorticala.

– Gingivita.

– Boli alergice: astm, urticarie, …

– Vindecarea ranilor si arsurilor.

– Febra reumatica.

– Leziuni si efort muscular.

– Ateroscleroza (asocierea sa cu vitamina E incetineste progresia bolii).

– Prevenirea si tratamentul bolilor cardiovasculare.

– Cataracta (intarzierea aparitiei sale).

– Psoriazis.

– Tulburari hepato-digestive de alcoolism.

– Tratamentul methemoglobinemiei, o tulburare de coagulare.

– Toxinfectia alimentara sau medicamentoasa ( exces de medicamente sau droguri).

– Reducerea  colesterolului.

– Infertilitate masculina.

– Prevenirea si tratarea anumitor tipuri de cancer, in doze mari. Indicatii neavizate si, inca foarte controversate,arata eficacitatea vitaminei C in tratamentul cancerului, dar acest tratament nu este inca suficient de documentat in presa stiintifica.

Monitorizarea nivelurilor de vitamina C

Cand activitate sportiva este intensa, cand se fumeaza, sau de la o anumita varsta, este important sa se supravegheze aportul de vitamina C, pentru a evita riscul de deficit.

Unele persoane, din cauza varstei, starii fiziologice sau activitatii ar trebui sa monitorizeze aportul de vitamina C, pentru a fi sigure ca nu sufera de carenta.

– La femeile gravide si care alapteaza: sunt necesare cantitati suficiente pentru aceste doua perioade, dar nu ar trebui sa se evite dozele excesive si sa se respecte DZR de vitamina C.

– La fumatori, deoarece fumatul scade nivelul de vitamina C din organism.

– La sportivi, deoarece acestia consuma o cantitate mare de alimente care se ard imediat, ceea ce le creste nevoia  de vitamina C.

– Oamenii care consuma putine sau nu consuma deloc produse proaspete, fructe si legume pot risca serios aparitia carentei de vitamina C.

– Nevoile sunt crescute la alcoolicii cronici, la persoanele cu un deficit de absorbtie, in functionarea tiroidiana excesiva (hipertiroidismul sau boala Graves), boli inflamatorii, arsuri si operatii (pentru a optimiza vindecarea) in diaree cronica  (aceste boli reduc absorbtia de vitamina C), atunci cand se ia un contraceptiv oral.

– La persoanele stresate.

– Anumite afectiuni, modifica efectele  vitaminei C: calculii renali (mai mare de 500 mg doza de vitamina C favorizeaza formarea de pietre), diabetul zaharat (vitamina C poate modifica unele teste pentru detectarea prezentei  zaharului in urina), deficit de G6PD sau de glucoza-6-fosfat dehidrogenaza (la pacientii cu aceasta anomalie congenitala rara, vitamina C poate provoca anomalii hemolitice ).

– La sugari: laptele de vaca contine de patru ori mai putina vitamina C decat laptele matern.

– La pacientii cu supraincarcare cu fier: Vitamina C creste absorbtia de fier, si atunci aportul zilnic poate provoca intoxicatii cu  fier.

– La varstnici.

– La persoanele care consuma excesiv  ceai, cafea sau alimentele condimentate, deoarece acestea pot irita apoi tractul digestiv si pot sa intervina substantial in absorbtia substantelor nutritive esentiale, care includ vitamina C.

Ultimele sfaturi cu privire la vitamina C

– Din cauza unui efect  stimulent usor, este recomandabil sa nu luati vitamina C seara tarziu. Doza de dimineata de vitamina C va poate ajuta chiar sa dormiti, deoarece are o actiune calmanta ( destresanta ).

– Atentie! consumata in doze mari (mai mult de 2 g / zi) de vitamina C poate interfera cu urmatoarele teste de laborator: test pentru determinarea  nivelului creatininei, test de  urina si test pentru determinarea nivelului glicemiei. Avertisment pentru diabetici !

– Se presupune ca fiecare tigara consuma 25% din DZR!

– Este mai bine sa se consume vitamina C naturala (cirese, kiwi), deoarece este mai bine absorbita de catre organism. Chiar daca molecula de acid ascorbic este aceiasi, vitamina C naturala este intotdeauna insotita de alte elemente care faciliteaza asimilarea.

– Gatitul si apa distrug vitamina C, cel mai bine este sa fie gatita cat mai repede si in cat mai putina apa posibil. Pentru a pastra vitamina C din alimente, puteti gati la abur sau, eventual in cuptorul cu microunde, spre exemplu!

– Este important sa mancati repede fructele si legumele, deoarece continutul de vitamina C scade treptat pana cand dispare dupa cateva zile.

– Fiti atenti atunci cand luati doze mari de aspirina, deoarece aceasta poate reduce absorbtia intestinala a vitaminei C.

– Acidul ascorbic este utilizat pe scara larga ca un aditiv alimentar: este E300, care impiedica degradarea fructelor.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: