Intrebari frecvente despre proteine

11356781-tree-capsule-illustration-design-on-white-back

  • Ce este o pudra de proteine?

Ne putem gandi ca,  pudra de proteine nu contine aproape nimic altceva, decat proteine. Multe pulberi contin o cantitate mica de glucide si / sau lipide, dar orice produs care contine mai mult de 20% glucide este deja prea orientat catre categoria de substituient al mesei. In cadrul acestui articol, nu am vorbit despre niciun produs cu un continut de glucide mai mare de 20% .

  • De ce sa luam pudra de proteine?

Cele doua motive principale sunt comoditate si aportul crescut de proteine. Alimentele bogate in proteine, cum ar fi carnea si ouale, necesita un minim de preparare,  in schimb pentru pudra de proteine este nevoie de o cana si de apa. Pentru cei care consuma multe  proteine din alimente, caloriile poate fi o sursa de ingrijorare, dimpotriva, o pudra poate aduce mai multe grame de proteine, fara caloriile suplimentare, care sunt vinovate pentru glucide sau grasimi.

  • Cum sa stim ce tip de proteine sa folosim?

Inainte de a intreba despre beneficiile diferitelor surse (zer, caseina, soia), abordate in urmatoarea intrebare, alegerea unui supliment de proteine se bazeaza pe mai multi factori. Iata cateva repere esentiale despre originea proteinelor dintr-un produs.

Gust: Daca nu va place o pulbere, pur si simplu nu o inghiti! Oricat de buna ar fi pudra de proteine, dac anu va place gustul si nu o puteti inghiti, cumparand-o, nu veti face altceva decat sa ocupati dulapul cu ea.. Pentru a descoperi gustul, fara a investi intr-o cutie intreaga, luati in considerare sa cumparati pliculete individuale si sa testati marci diferite de proteine.  Adaugarea de fructe congelate, lapte sau unt de arahide intr-un shake poate imbunatati gustul, dar, de asemenea, ofera calorii suplimentare.

Probleme de stomac: Daca produce  gaze sau va obliga sa alergati la toaleta, aceasta poate contine un ingredient pe care ar trebui sa il evitati, cum ar fi lactoza. Pulberile de proteine au efecte diferite in functie de persoane . Unele persoane care iau pudra de proteine in mod regulat, pot sa nu aiba nici o problema cu o marca, in timp ce altele provoca gaze sau diaree. 9 din 10 persoane  tolereaza bine o pudra de proteine, dar va exista intotdeauna unul din 10 care nu o tolereaza. Alti factori, cum ar fi stresul sau o boala, pot de asemenea ,afecta gradul de toleranta a proteinelor de catre organism:  poate fi cazul cand o pudra pe care ati folosit-o mai mult timp incepe brusc sa va provoace neplaceri. Gasiti o proteina care sa fie bine tolerata de organismul vostru, altfel digestia si asimilarea acestui produs nu va fi optima.

Cost: diferite metode de preparare a proteinelor, cresc preturile. Hidroliza, de exemplu, este un proces costisitor, care obliga anumiti producatori sa introduca in formulele lor decat cantitati foarte mici de proteine obtinute in acest mod.

Usurinta prepararii: proteina “instant”, a fost tratata pentru a se dizolva extrem de bine fara a utiliza un mixer, de unde si avantajul  usurintei in preparare, fapt ce caracterizeaza multe pulberi de proteine. In cele mai multe cazuri, prepararea unei pudre instant implica faptul ca mai trebuie incalzita in timpul prepararii,  ceea ce distruge calitatea proteinelor.

  • Sursa de proteine este intr-adevar importanta?

Aceasta este o problema complexa. In primul rand, gasiti o proteina care va place si pe care sa o tolerati bine si apoi va ganditi la avantajul sursei din care provin proteinele.

  • Exista interes in favoarea zerului fata de caseina sau nu au nicio legatura?

Cel mai interesant este faptul ca zerul este absorbit mai rapid si caseina mai incet. Datorita faptului ca, caseina se absoarbe mai lent, ea va mentine o concentratie de aminoacizi in sange pentru o perioada mai mare decat zerul. Acest lucru poate fi util pentru perioadele de post sau inainte de culcare.

Cu toate acestea, zerul este mult mai interesant.

  • Proteinele vegetale sunt la fel de bune ca cele de origine animala?

Proteinele animale sunt in general superioare, deoarece contine toti cei opt aminoacizi esentiali in proportiile cerute de muschi. In afara de soia, sursele de proteine vegetale sunt deficitare in unul sau mai multi aminoacizi esentiali. Cu toate acestea, consumul de suplimente alimentare  proteice poate echilibra aportul de proteine. Carnea  de pui, produsele lactate, ouale si carne in general, sunt surse bune de proteine, dar pot fi bogate si in lipide si foarte calorice. Prin urmare,  este preferat pieptul de pui fara piele, albusul de ou, produsele  lactate cu 0% grasimi si carnea  rosie slaba.

  • Este periculos sa se ia  multe proteine in fiecare zi?

Aceasta problema a fost deja discutata mai sus, dar aici e un raspuns mai complet. Organismul nu poate stoca proteine, si nevoile de zi cu zi de proteine variaza foarte mult intre indivizi. Recomandarile aproximeaza un gram de proteine pe kilogram de greutate corporala. Acest lucru este in contractie cu doza absorbita de multi culturisti de performanta (2 g sau mai mult per kilogram de greutate corporala), dar pentru voi, cantitatea recomandata ar putea fi intre aceste doua valori. In cazul in care onsumul de suplimente proteice  va depaseste nevoile, si nu practicati culturismul, caloriile in exces nu se vor transforma in masa musculara, ci in grasime . De asemenea, daca nu consumati suficiente glucide, pretioasele voastre proteine vor fi  irosite, deoarece ele vor servi la furnizarea de energie pentru procesele metabolice si pentru  activitatile de zi cu zi.

  • Imi pot conserva proteinele?

Congelarea si conservarea nu par sa altereze utilizarea proteinelor. In schimb, daca lasati laptele praf, langa orice supliment care contine proteine si zahar, intr-un loc cald si umed, acestea incep sa formeze o legatura chimica. Aceasta legatura nu poate fi tratata de catre enzimele digestive, ceea ce va afecta digestia si va duce la eliminarea  proteinelor inutile.

  • Gatitul distruge proteinele?

Caldura excesiva reduce biodisponibilitatea prin distrugerea anumitor aminoacizi. Cisteina este deosebit de vulnerabila la caldura, gatitul excesiv produce  legatura de reziduri de lizina si glutamina in proteine, ceea ce le afecteaza digestibilitatea . In plus, caldura poate provoca legarea moleculei de zahar cu proteinele. Deoarece lizina legata de zahar nu poate fi absorbita, digestibilitate proteinelor este redusa de catre componenta de aur a alimentelor, uneori gustoasa. Caldura excesiva atunci cand se gateste la foc mare, poate converti, de asemenea, forme L de amino-acizi in forme D, care  nu sunt utilizabile de catre mecanismul anabolizant al corpului. O anumita preparare este totusi de dorit pentru a distruge agentii patogeni periculosi, cum ar fi salmonella si a imbunatati in mod efectiv  biodisponibilitatea proteinelor. Trucul consta in a nu gati excesiv alimentele. Gatitul imbunatateste in special asimilarea  de proteine din soia, dezactivand o substanta  chimica cunoscuta pentru a bloca o enzima cheie din digestia proteinelor. Din acest motiv, sportivii vegetarieni,  ar trebui sa manance tofu fiert si sa evite produsele crude pe baza de soia.

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Nutritie sportivi

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: