Legaturile creatinei cu cresterea masei musculare

svgsgsContractiile musculare necesita energie. De fapt, orice reactie chimica sau actiune fiziologica necesita energie. Toata aceasta energie provine de la un compus numit adenozin trifosfat sau ATP. Resurse mici de ATP sunt stocate in muschi. Noi trebuie sa reaprovizionam in mod constant stocurile de ATP. Acesta este de fapt scopul metabolismului: descompunerea alimentelor (carbohidrati, grasimi si uneori proteine) pentru a produce ATP, ca sa ne putem desfasura activitatile in viata de zi cu zi. ATP-ul este reinnoit in mod constant in timpul activitatilor, in principal datorita descompunerii lipidelor. Cu toate acestea, un metabolism “normal” nu produce suficienta energia pentru a satisface nevoile de ATP din timpul exercitiilor de intensitate mare.

Atunci cand exista o scadere a nivelului de ATP, de exemplu, atunci cand viteza de deplasare incepe sa scada dupa 60 de metri intr-un sprint de 100 de metri, lipsa ei este imediat depasita printr-un proces unic si simplu, care implica o componenta numita creatina fosfat (CP, de asemenea, cunoscuta sub numele de fosfocreatina). Creatina fosfat este primul, dar nu singurul furnizor de ATP. In timpul eforturilor de intensitate mare timp de 25 de secunde, pentru activitatile care dureaza mai mult, glucidele sunt cele care ofera ATP in primul rand glucide si apoi lipidele.

Ceea ce este deosebit de interesant la creatina, in timpul recuperarii musculara dupa exercitii, este o corelatie pe de o parte intre creatina intramusculara si creatina fosfat si pe de alta parte reactiile anabolice si anti-catabolice.

 

Unul dintre motivele pentru care creatina a devenit un supliment nutritiv popular este faptul ca multi oameni de stiinta au ajuns la concluzia ca o crestere a creatinei intramusculara duce la o crestere a anabolismului in sinteza de proteine din elementele contractile ale fibrei musculare (myofibrils). De fapt, acesta este un studiu preliminar pe steroizi anabolizanti care a aratat ca o parte a cresterii musculare se datoreaza capacitatii steroizilor de a creste nivelul de fosfat creatina din muschi. Mai interesanta probabil ca este perspectiva cresterii ezervelor de creatina intramusculara si creatina fosfat reducand descompunerea altor proteine musculare, datorita efectelor sale asupra stocurilor intramusculare de glutamina. De fapt, mai multe studii arata o corelatie directa intre aspecte ale metabolismului proteinelor musculare si stocurile intramusculare de glutamina.

 

In general, stocurile intramusculare de glutamina permit si chiar stimuleaza sinteza de proteine din fibrele musculare, altele decat myofibrils. In plus, degradarea proteinelor este accentuata de diminuarea stocurilor intramusculare de glutamina. Prin urmare, tot ceea ce afecteaza stocurile intramusculare de glutamina are, de asemenea, un impact asupra sintezei proteinelor musculare sau asupra pierderilor de proteine in muschi.

Stocul total de energie in interiorul celulelor musculare in sine este strans legat de procesul care afecteaza stocurile intramusculara glutamina.

Atunci cand energia a celulelor scade, exista o productie de amoniac. Cresterea productiei de amoniac poate provoca pierderi de glutamina, care provoaca degradarea rapida a proteinei. Totusi, cresterea stocurilor de creatina si, prin urmare, de creatina fosfat  poate determina atat o crestere a proteinelor contractile si non-contractile si o reducere a pierderii de proteine in muschi. Cu alte cuvinte, creatina nu este numai un paliativ pe termen scurt pentru a creste performanta (de exemplu pentru  sprint).

Care este pericolul administrarii de creatina?

 

Consumul de creatina nu prezinta niciun pericol atunci cand este luat in cantitati recomandate. Supradozat, consumul de  creatina poate provoca crampe musculare, crampe abdominale, diaree si deshidratare. Nu se recomanda utilizarea in timpul perioadelor cu temperaturi ridicate. O doza mare de creatina poate afecta rinichii, daca hidratarea nu este potrivita. De fapt, utilizarea de creatina determina o crestere reziduurilor metabolice. Acestea sunt eliminate prin rinichi. Daca nu beti suficienta apa pentru a ajuta rinichii sa elimine deseuri, acestia pot fi rapid suprasolicitati. Pe termen lung, aceasta poate provoca insuficienta renala. Cand luati creatina este foarte important sa beti multa apa.

Informatii suplimentare despre creatina

Contrar a ceea ce se crede, creatina imbunatateste performantele musculare intr-un efort anaerob, astfel ea este inutila in sportul de anduranta. Nu este recomandat sa consume cofeina, atunci cand ia creatina: Creatina provoaca retentie de apa si cafeina provoaca contrariul: astfel absorbtia de creatina este redusa. Se recomanda sa nu se consume creatina cu suc de citrice (portocale, grapefruit, lamai…). Intr-adevar, s-a demonstrat recent ca aceste sucuri neutralizeaza activitatea creatinei. Creatina nu trebuie dizolvata pentru a fi eficienta. Toate avantajele creatinei sunt obtinute cu forma uscata.  Este preferata creatina sub forma de capsule.

DZR ( doza zilnica recomandata ) 2-4 g inainte si dupa antrenament.

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Uncategorized

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: