Monitorizarea nivelurilor de vitamina D

dexterjacksonMulti oameni au nevoie sa isi supravegheze aportul  de vitamina D pentru a preveni riscul de deficiente. Este deosebit de important sa se monitorizeze aceste fluxuri in cazul expunerii reduse la lumina soarelui.

La unele persoane, este important sa se monitorizeze nivelurile de vitamina D, pentru a evita carentele.

Nivelul de vitamina D ar trebui sa fie urmarit, in urmatoarele cazuri:

– La nou-nascuti, sugari si copii mici pentru a preveni rahitismul (12% din copiii de 4-6 ani nu primesc aportul recomandat de vitamina D si 6% sufera de carente).

– La copiii mai mari si adolescenti, in timpul iernii sau care traiesc in zone in care soarele este aproape inexistent.

– La copiii cu o pigmentare mare, deoarece pigmentul actioneaza ca o bariera in calea radiatiilor UV B si, astfel, previne conversia  provitaminei D in  vitamina D.

– La femeile gravide in ultimul trimestru (100.000 UI o data pe zi) si  la femeile care alapteaza, la sfarsitul iernii si inceputul primaverii. Sunt necesare cantitati suficiente in timpul acestor perioade, dar trbuie evitate dozele excesive (> 400 UI / zi) deoarece pot provoca reactii adverse .

– La persoanele aflate sub tratament anticonvulsivant (de exemplu, barbiturice) sau  cu corticosteroizi pe termen lung, deoarece acestea pot provoca un deficit de vitamina D.

– La persoanele foarte varstnice, care nu se expun la soare (cu handicap, grav bolnave, imobilizate la pat ).

– In cazul unor afectiuni care pot creste nevoia de vitamina D: la alcoolicii cronici, persoanele (copil sau adult) cu un sindrom de malabsorbtie cauzata de boli intestinale, la persoanele cu un exces de eliminare, cauzata de o disfunctie  organica, cum ar fi diareea la pacientii cu boli de ficat, boala celiaca sau care au suferit rezectie chirurgicala a stomacului sau intestinului , in alergii solare …..

– Pentru cei cu un regim alimentar dezechilibrat: dieta saraca in calciu, vegetarieni, vegani, sugarii alaptati la san (pentru ca laptele matern este scazut in vitamina D), sau nu primesc lapte imbogatite cu vitamina D.

– La persoanele cu boli dermatologice extinse sau care sufera de boli granulomatoase (tuberculoza, lepra, …).

– La persoanele care folosesc creme de protectie solara in mod constant.

– La persoanele care isi expun putin sau deloc  pielea la soare, din motive religioase (valul islamic, de exemplu).

– La persoanele cu hipercalcemie, hipercalciurie sau litiaza calcica, deoarece acestea prezinta un risc foarte mare in  declansarea hipervitaminozei D, toxica pentru organism.

Sfaturi cu privire la vitamina D

Cateva sfaturi suplimentare cu privire la utilizarea de vitaminei D. Retineti ca unele bai de soare in timpul verii pot produce vitamina D pentru aproape tot restul anului.

Sfaturi si informatii despre vitamina D:

– Vitamina D poate fi luata in mod izolat, dar eficacitatea sa este sporita atunci cand este combinata cu suplimente alimentare cu calciu (de exemplu, calciu si vitamina D3) sau vitamina A , C si E.

– La noi in tara, este recomandabil sa se dea vitamina D3 in primii 2 ani de viata si in timpul iernii, la o doza de 100.000 UI sau 200000 UI la fiecare 6 luni.

– Ar trebui remarcat faptul ca micutii din tarile tropicale ( unde pielea se pigmenteaza mai intens) si cei care traiesc in Europa au nevoie de cantitati mai mari de vitamina D, deoarece pielea lor filtreaza mai mult ultravioletele, care reduc productia de vitamina D.

– Expunerea la soare timp de 10  pana la 20 de minute poate permite organismului sa sintetizeze aproape toate vitamina D de care are nevoie. Iar avantajul este ca vitamina D produsa in timpul verii este stocata si poate satisface nevoile organismului nostru in timpul toamnei si chiar o mare parte a iernii. Dar atentie la abuzul de soare, mai ales intre 12h si 14h, deoarece acest lucru poate provoca in cele din urma cancer de piele! Trebuie sa avem grija sa protejam copiii cu o palarie, un tricou sau crema de protectie solara in timpul orelor calde. Pentru a va proteja, puteti utiliza, de asemenea, vitamine speciale pentru plaja.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: