Necesarul de Vitamina B2 si surse alimentare

phpThumb_generated_thumbnailDZR de vitamina B2 este de 1,6 mg pe zi pentru un adult. Nevoile de zi cu zi variaza in functie de starea fiziologica: femeile insarcinate si sportivii au nevoie de mai multa vitamina B2, precum si alcoolici.

DZR (doza zilnica recomandata) de vitamina B2 pentru un adult este de aproximativ 1,6 mg pe zi.

Nevoile cresc la femeile insarcinate si cele care alapteaza. Atentie, o carenta in timpul sarcinii creste riscul de malformatii la copii. Totusi, in aceste doua perioade, este indicat sa se evite dozele excesive de vitamina B2.

La sugari, nevoile sunt satisfacute de laptele matern.

Nevoia de vitamina B2, de asemenea, este crescuta  la alcoolicii cronici si, de asemenea, semnificativa in randul sportivilor.

Varsta  / activitate  DZR de vitamina B2
De la nastere pana la 1 an  0.4 – 0.6 mg
1 la 3 ani 0.8-1.2 mg
3 la 15 ani  0.8-1.4 mg
Femeile  1,5 mg
Barbatii 1,6 mg
Femeile gravide  1,6 mg
Femeile care alapteaza  1,8 mg
 Persoanele in varsta 1,6 mg
Sport ivii  ( practica intensiva)  25 pana la 50 mg

Carentele de vitamina B2 sunt foarte rare, deoarece nevoile sunt mici si pentru ca multe alimente sunt bogate in aceasta vitamina, ceea ce permite completarea cu usurinta a sintezei realizata de catre organism.

Alimentele bogate in vitamina B2

Sursele alimentare de vitamina B2 sunt numeroase. Alimentele cele mai bogate in vitamina B2 sunt drojdia de bere, soia,  organele, germenii de grau si carnea de porc.

Vitamina B2 este prezenta in multe alimente de origine animala, dar si de origine vegetala.

Se gaseste in  organe (ficat, rinichi, inima de animale), carne (vita, porc), carne de pasare, produse lactate, oua albe, peste.

Dar, de asemenea, in drojdie, soia, cereale integrale, unele legume (spanac, morcovi, salata verde, ciuperci, broccoli, avocado, …), unele leguminoase (linte, naut, fasole ..), unele fructe uscate, seminte (susan, floarea soarelui).

Principala sursa de vitamina B2 din alimentatia noastra este totusi laptele.

Alimente bogate in vitamina B2 Continut de vitamina B2
Drojdie de bere uscata (100g)  6,4 mg
Drojdie nutritiva (100g)  4,4 mg
Soia (100g)  2,6 mg
Ficat de vitel sau de vita fierte (100g)  2,4 mg
Rinichi de vitel sau de vita fierti (100g)  2,4 mg
Germeni de grau (100g)  1,6 mg
Carne de porc (100g) 1,6  1,6 mg
Inima  de vita sau de vitel fiarta (100g) 0,8 mg
Castravete (100g)  0,6 mg
Toate tipurile de cereale  (30g)  0,5 mg
Oua de gaina (2)  0,5 mg
Laptele proaspat degresat (200ml) 0 0,4 mg
Branza de vaci degresata (125g) 0,4 mg
Linte uscate (100g)  0,3 mg
Macrou, merlan … (150g)  0,3 mg
Salata verde (100g)  0,22 mg
Alune, nuci (30g) 0,20 mg
Hering (100g) 0,20 mg

Carente si exces de vitamina B2

O carenta  de vitamina B2, desi este rara, nu este fara consecinte. Lipsa de riboflavina cauzeaza multe probleme ale pielii (mai ales uscaciune), probleme cu ochii si o oboseala generala.

Atat carentele cat si excesele de vitamina B2 sunt foarte rare.

Carentele de vitamina B2:

Carenta de vitamina B2 este numit “ariboflavinoza.”

Hipovitaminoza sau avitaminoza B2 este un caz destul de exceptional, corpul uman sintetizand o mare parte la nivelul florei intestinale.

Cele cateva carente de vitamina B2 sunt in general consecinta cresterii nevoilor (in principal la sportivi), o absorbtie intestinala deficitara legata de tulburari digestive, absorbtie incompleta sau o distrugere intermediara … . Dar rar mai poate aparea din cauza aportului alimentar insuficient, deoarece este una dintre cele mai frecvente vitamine in natura.

Lipsa de vitamina B2 duce la:

– Manifestari cutanate: cheilita ( = inflamarea buzelor, buzele sunt rosii, uscate, crapate,uneori cu scurgeri … care se transforma in cruste), cheilita unghiulara (fisuri la colturile gurii), dermatita, seboree faciala insotita de o descuamare fina a fetei si cruste in jurul narilor, unghiile si parul devin fragile.

– Afectiuni ale mucoaselor: glosita (= inflamarea limbii care devine rosie si neteda ), stomatita (inflamarea mucoasei bucale), leziuni ale mucoasei anale si vaginale.

– Afectiuni oculare: iritarea ochilor cu scaderea acuitatii vizuale, conjunctivita, cheratita (inflamatie a corneei), adesea insotita de vascularizarea corneei, vedere incetosata, orbire de noapte (pierderea vederii de noapte); fotofobie (sensibilitate excesiva si dureroasa la lumina), cataracta …

-Afectiuni digestive: enterite.

– O lipsa de energie.

– Crampe musculare.

In cazul profilaxiei sau tratamentului cu vitamina B2, doza adecvata este in intervalul de la 10 la 30 mg pe zi pentru un adult.

Lipsa de vitamina B2 nu este singulara, ci este adesea asociata cu un deficit de vitamina B1 si B3. Astfel, in practica, riboflavina este putin prescrisa singura, cel mai adesea luandu-se in combinatie cu alte vitamine B.

Excesul de vitamina B2:

Nu exista nici o supradozare a vitaminei B2, deoarece nu este stocata nici in cazul unui consum in exces fiind eliminata in urina.

Nu este cunoscuta nici o problema cauzata de excesul de vitamina B2 nici la doze foarte mari. Izolat, poate sa apara o senzatie de mancarime, greata si amorteala.

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Diverse

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: