Necesarul si surse de seleniu

veloNevoile de seleniu sunt adaptate in functie de varsta si activitatea fizica a fiecarei persoane. Ele sunt intre 20 si 200 micrograme de seleniu pe zi. Acest seleniu nu poate fi sintetizat de catre organism, ael trebuie sa fie furnizat de alimente.

Nevoile de seleniu trebuie sa fie satisfacute prin dieta si, daca este necesar, completate cu suplimente alimentare.

Varsta  / stare DZR de seleniu
Sugarii ( De la nastere pana la 1 an)  10 la 15 micrograme
Copii (1-3 ani)  20 la 30 micrograme
Adolescenti  55 micrograme
Femei  55 micrograme
Barbati  70 de micrograme
Sportivi  100 la 200 micrograme

Atentie : la unele persoane, consumul de seleniu ar trebui sa fie monitorizate!

Surse alimentare bogate in seleniu

Seleniul este in general prezent in alimente bogate in proteine si in unele legume.

Se gaseste in fructe si legume (mai ales in ciuperci, rosii, varza, broccoli, ceapa, usturoi, ….), cereale (preferabil integrale, cum ar fi orzul), organe (ficat, rinichi), carne (in special cea rosie, dar, de asemenea, si in cea de curcan, de porc …), peste (macrou, ton, …), fructe de mare (stridii si midii), oua, si in cantitati mai mici, in produse lactate si ape minerale.

Seleniul: exces si deficit

Seleniul este un oligoelement, o substanta activa. In consecinta, utilizarea acestuia ar trebui sa fie monitorizata, pentru a  nu se absoarbi prea mult (o doza prea mare, desi foarte rara, poate fi toxica), sau o daza prea mica (un deficit provoaca tulburari ale sistemului imunitar si sistemul cardiovascular)

Ca orice substanta activa, consumul de seleniu trebuie sa respecte normele. Nu trebuie sa existe nici exces, nici deficit.

Riscuri in cazul excesului de seleniu

Un aport zilnic de 500 micrograme / zi de seleniu (chiar si mai multe luni) nu reprezinta  nici o problema.

Supradozele devine toxice in cantitati mai mari de 1000 micrograme / zi (10 la 20 de ori mai mult decat doza normala).

Efectele adverse din cauza supradozajului sunt:

– Greata si / sau varsaturi

– Oboseala, cel mai adesea asociata cu pierderea in greutate

– O anumita iritabilitate

– Unghiile sunt casante si caderea parului este semnificativa.

Simptomele  deficitului de seleniu

Carenta de seleniu apare mai ales la persoanele in varsta, copiii nascuti prematur si, in cazuri de malnutritie severa. Retineti ca vegetarienii, fumatorii si marii consumatori de bauturi alcoolice sunt, de asemenea, predispusi  la riscul de carenta.

Persoane cu deficit se intalnesc mai frecvent in zonele in care solul este sarac in seleniu ( carentele sunt mai frecvente in Asia, deoarece continutul de seleniu din sol este foarte scazut).

Lipsa de seleniu cauzeaza:

– O scadere a apararii imunitare si, prin urmare,  infectii repetate.

– O oboseala semnificativa.

– O pielea uscata, progresiv ridata si pigmentata ( pete maro).

– Afectiuni musculare.

– Afectiunile cardiovasculare: cardiomiopatie (boala Keshan), insuficienta cardiaca, angina pectorala, infarct …

Seleniu: un mic sfat in plus

Unii oameni au nevoie mai mare decat in mod normal (decat DZR) sau au un aport alimentar prea mic. Pentru ei, monitorizarea nivelurilor de seleniu este importanta, iar consumarea unui supliment alimentar este adesea o solutie buna.

Daca aporturile de seleniu sunt prea mici pentru nevoile dvs., suplimentele alimentare sunt o modalitate usoara de a umple acest gol.

Monitorizarea nivelului de seleniu

In unele cazuri, nivelurile de seleniu trebuie monitorizate. Acesta este cazul persoanelor enumerate mai jos:

– La persoanele alergice: acestea au un nivel scazut de seleniu. Prin urmare, este necesar sa se suplimenteze aportul de seleniu.

– La varstnici: Atentie la supradozaj, care poate fi toxic la aceste persoane.

In schimb, suplimentarea poate fi judicioasa la barbati mai in varsta. Un studiu american a demonstrat ca nivelurile  plasmatice de seleniu scazute au fost asociate cu un risc de 4-5 ori mai mare de complicatii prostatice.

– La sportivi, care au o nevoie mult mai mare de un seleniu decat un adult sedentar.

– La vegetarieni si la persoanele care sufera de malnutritie.

– La subiectii care prezinta unul sau mai multi factori exogeni : alcool, tutun, cafea, poluare, expunere excesiva la soare, etc.

– La persoanele cu reumatism.

– In zonele in care solul este sarac in seleniu.

Suplimente alimentare de seleniu

In unele cazuri, este util sa se completeze seleniul sub forma de suplimente alimentare.

Nota: Cand cineva este nevoit sa ia suplimente de seleniu, este recomandat ca acesta sa se combine cu vitaminele A, C si E pentru a obtine un  cocktail antioxidant mai puternic.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: