Necesarul zilnic de vitamina A si surse alimentare

DimagesZR de vitamina A pentru un adult este de aproximativ 1 mg pe zi. Vitamina A se gaseste in principal in ficatul de peste si provitamina A (beta-caroten), in legume, in cantitati mai mari in cazul in care culoarea acestora este foarte pronuntata.

Nevoile de vitamina A sunt mici in cantitate (1 mg pe zi) si in mod normal sunt acoperite de un regim alimentar echilibrat.

DZR de vitamina A:

DZR este doza zilnica recomandata, adica acea cantitate de vitamina A care trebuie consumata in fiecare zi.

Aceasta valoare variaza in functie de varsta si starea fiziologica a persoanelor

Varsta DZR de vitamina A
Sugari 0,3 mg
Copii 0,5 mg
Femeile 0,8 mg
Barbati 1 mg
Femei gravide 1,2 mg
Sportivi 1,2 mg
Femei care alapteaza 1,4 mg

Alimentele bogate in vitamina A, retinol si beta-caroten

Vitamina A exista in stare naturala sub forma de retinol in alimentele exclusiv de origine animala: uleiurile din ficat de peste (in special ulei de ficat de cod, ton alb, ton rosu, rechin) si de animale ( porc, vita), stridii, grasimi, unt, margarina, mai ales lapte, galbenus de ou.

Si se gaseste in forma de provitamina A (beta-caroten) in alimentele vegetale: legume (spanac, morcovi, salata verde, varza, cartofi …) si fructe (zmeura, portocale, caise …).

Alimente (100g) Concentratie de vitamina A
Ficat 11-24 mg
Peste gras 1 mg
Unt 0,7 mg
Morcovi 0,2 mg

De retinut ! Continutul de beta-caroten este proportional cu intensitatea culoarii: de exemplu, carotenul se gaseste in cantitati mai mari in legumele cu frunze de culoare galben inchis si verde inchis.

Carente si excese de vitamina A

Ca la orice vitamine, excesul sau carenta de vitamina A pot fi periculoase. Un deficit poate cauza probleme de vedere sau de crestere, in timp ce un exces de vitamina A poate provoca probleme articulare si digestive.

Iata un rezumat al riscurilor in caz de exces sau deficit de vitamina A.

Deficit de vitamina A:

O avitaminoza ( carenta de vitamina A )poate rezulta de la un aport alimentar inadecvat, dar, de asemenea, de la tulburari de absorbtie intestinala si insuficienta biliara care perturba functiile digestive.

 

O carenta de vitamina A se traduce prin:

– Tulburari oculare: orbire de noapte, ochi uscati, xeroftalmie (opacizare a corneei), ulceratii corneene.

РBoli de uscare a pielii, ridare, tulburari de secretia  ale glandelor sebacee.

– Par uscat.

– Cariile provocate de o scadere a mineralizarii dintilor.

– O incetinire a cresterii in randul copiilor.

– O crestere a infectiilor respiratorii, digestive si urogenitale.

– O scadere a rezistentei la oboseala.

– O nervozitate exacerbata.

– Tulburari digestive, cum ar fi diaree si lipsa poftei de mancare.

РDezvoltarea anormala a embrionului,  la femeile gravide.

Excesul de vitamina A

Hipervitaminoza (excesul) de vitamina A poate fi toxic atunci cand se ingereaza intr-o cantitate mai mare de 50 000 UI / zi, care este de 10 ori mai mare decat DZR pentru o luna. Exista un risc mic sa se produca un exces de acest tip.

Un mic exces (adica mai putin de 50 000UI/ zi) conduce totusi la numeroase si variate simptome:

– Greata si varsaturi.

– Tulburari de vedere.

– Dureri de cap.

– Caderea parului.

– Uscarea pielii.

– Dureri articulare si fragilitate osoasa.

– Marirea ficatului.

– Probleme anorexie.

– La fumatori, se crede ca excesul poate creste riscul de aparitie a cancerului pulmonar.

De retinut ! Organismul nu transforma provitamina A in vitamina A decat in functie de nevoi. Astfel nu poate exista hipervitaminoza de vitamina A, decat ca urmare a unui aport alimentar semnificativ de produse de origine animala, dar mai ales de suplimente alimentare gresit dozate si / sau medicamente bogate in vitamina A.

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: