Necesarul zilnic de Vitamina B1 si surse alimentare

jDZR de vitamina B1 este de 1,5 mg / zi pentru un adult, dar ea se poate dubla sau tripla in functie de caz (la femeile gravide sau la sportivi, de exemplu, care au nevoie mai mare de vitamina B1).

DZR (doza zilnica recomandata) de vitamina B1 pentru un adult este de aproximativ 1,5 mg / zi pentru o dieta zilnica de 2400 calorii, 0,6 mg/1000 calorii consumate in fiecare zi.

Nevoile cresc in timpul sarcinii si alaptarii, la sportivi si muncitori care depun efort fizic mare, precum si in starile de oboseala.

Prin urmare, este important sa se adapteze aportul in functie de acesti factori.

Varsta /Activitate DZR de vitamina B1
De la nastere la 1 an 0.3 – 0.4 mg
1 la 3 ani 0.7 – 1 mg
Adolescentii 1,3 mg
Femeile 1,3 mg
Barbatii 1,5 mg
Femeile gravide 1,8 mg
Femeile care alapteaza 1,8 mg
Adult lucrator vigoare 2 mg
Sportivi 2.5-5 mg

In cazurile de carenta usoara de vitamina B1, doza este de 50 la 100 mg / zi pe cale orala.

In  cazuri putin mai importante, poate fi necesar sa se ia 100 la 300 mg / zi, oral pentru terapia de intretinere … si  500 mg la 1,5 g / zi, pe cale  orala (sau 100 pana la 500 mg / zi intramuscular) ca tratament timp de 10 de zile sau pana la atenuarea simptomelor.

Alimentele bogate in vitamina B1

Vitamina B1 se gaseste in multe alimente, in special in cerealele integrale. O dieta echilibrata trebuie sa furnizeze in mod normal, o cantitate zilnica de vitamina B1 suficienta.

Vitamina B1 se gaseste in alimentele de origine vegetala, dar si animala.

Surse vegetale bogate in vitamina B1 sunt cerealele integrale, drojdia de bere, leguminoasele (linte), fructele uscate (alune, nuci, …), semintele (ovaz, grau, orz, …), legumele ( cartofi, varza si sparanghel …).

De asemenea, este prezenta in carne, mai ales in carnea de porc si de pui, in ficatul diferitelor  animale, in scoici, alge, peste, lapte si galbenus de ou.

Aliment(100 g) Continut de vitamina B1
Drojdie de paie 12 mg
Drojdie  2,5 mg
Germeni de grau  2 mg
Ovaz  0,8 mg
Alune  0,65 mg
Carne de porc  0,6 mg
Legume uscate  0.4 la 0.8 mg
Cereale integrale  0,4 mg
Integrale paine  0,35 mg
Orezul brun  0,30 mg
Ficat  0,2 mg
Oua  0,15 mg
Cartofi  0,1 mg

Carente si exces de vitamina B1

O carenta de vitamina B1 poate provoca tulburari metabolice grave: probleme de anorexie, probleme digestive si cardiace, ulcere, … si poate duce la o boala numita beriberi. Excesul de vitamina B1 este foarte rar.

In cazul unei alimentatii dezechilibrate, poate aparea o carenta de vitamina B1. Excesul este foarte rar, deoarece aceasta vitamina este solubila in apa si nu poate fi stocata in organism.

Avitaminoza ( carenta) de vitamina B1 poate avea diferite cauze.

Aceasta poate fi cauzata de un regim alimentar dezechilibrat: in timpul unor regimuri, dar, de asemenea, si  atunci cand aportul de cereale integrale este insuficient sau inexistent, sau daca subiectul are o slabiciune pentru dulciuri.

Vitamina B1 este o vitamina solubila in apa, si din acest motiv  poate aparea o carenta atunci cand se bea prea mullt.

Este, de asemenea termolabila, adica se distruge repede  la caldura, adica prin fierbere si sterilizare.

De asemenea aceasta poate fi, cauzata de o  absorbtie digestiva slaba sau de consumul de produse, cum ar fi alcoolul, ceaiul, cafeaua.

O lipsa de vitamina B1 se observa mai ales in unele tari din Orientul Indepartat, unde alimentatia de baza este orezul nedecorticat.

Carentele  usoare duc la capacitate redusa de munca. Apoi, intr-o etapa ulterioara, apare polineuropatie.

Carenta vitaminica semnificativa si prelungita provoaca in cele din urma o boala numita beriberi, ale caror semne clinice sunt tulburari nervoase periferice si insuficienta cardiaca.

Simptomele unei carente de vitamina B1 sunt numeroase:

– Slabire semnificativa, cel mai adesea asociata cu o pierdere a poftei de mancare.

– Oboseala pronuntata (Se ajunge chiar si la epuizare extrema) si iritabilitate mare. Starea de spirit poate ajunge pana la o depresie.

– Vedere incetosata.

– Probleme de concentrare si de memorie.

– Lipsa de stabilitate atunci cand sta in picioare sau merge pe jos.

– Tulburari digestive.

– Palpitatii.

– Confuzie.

-Ulcer de stomac si picioare.

– Probleme cardiace.

– Risc de anorexie.

– Polineuropatie: afectarea fibrelor nervoase si se caracterizeaza prin slabiciune musculara cu atrofie, abolirea reflexelor tendinoase si parestezii de tipul furnicaturilor sau intepaturilor.

Excesul de vitamina B1

Nu exista probleme reale de supradozaj de vitamina B1 deoarece este solubila in apa, iar excesul este eliminat direct in urina si, prin urmare, nu se acumuleaza in organism.

Cu toate acestea, consumul excesiv poate provoca un efect diuretic.

 

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: