Necesarul zilnic de vitamina B12

complements-imageAportul zilnic recomandat de vitamina B12 este de 3 micrograme pe zi, in medie, dar poate varia in functie de varsta sau de starea fiziologica.

Necesarul zilnic de vitamina B12 (DZR) este minim, in jurul valorii de 3 micrograme pe zi pentru adulti.

Valorile sunt crescute in timpul sarcinii si alaptarii.

Varsta / Stare  DZR de vitamina B12
De la nastere pana la 1 an  0.3 la 0.5 micrograme
1 la 3 ani 0.7-1.4 micrograme
3 ani la 15 ani  2 la 3 micrograme
Femei  3 micrograme
Barbati 3 micrograme
Femei gravide  4 micrograme
Femei care alapteaza 4  4 micrograme
Varstnici 4 micrograme

De mentionat este ca, anumite minerale, cum ar fi cuprul si vitamina C au un efect negativ asupra absorbtiei de vitamina B12.

Exces si carenta de vitamina B12

Vitamina B12 este o vitamina atoxica, adica, chiar si in cazul unui consum excesiv, riscurile asupra sanatatii sunt foarte mici. Din contra, problemele sunt mult mai numeroase in caz de carenta.

Carentele de vitamina B12 pot produce anemie sau alergii.

Exista doua cauze principale ale hipovitaminozei B12:

–  In cazuri de malnutritie sau in  tarile dezvoltate printre vegetarieni si vegani.

– O lipsa de absorbtie intestinala a vitaminei B12 rezulta dintr-o problema a secretiei stomacului (anemie), interventii chirurgicale la nivelul stomacului sau intestinului, in caz de boli intestinale cronice, boala celiaca sau infestare cu tenii .

Rezervele de vitamina B12 din organism sunt deosebit de importante si pot satisface nevoile fiziologice mai multi ani, simptomele de deficienta putand aparea cateva luni sau ani mai tarziu.

Ele apar de fapt, atunci cand rezervele se reduc la o zecime din cantitatea lor initiala.

O carenta de vitamina B12 se traduce prin:

– Anemie numita “anemie pernicioasa”, de asemenea, numita “anemie  Biermer”, manifestata prin oboseala generalizata, paloare a fetei, pierderea poftei de mancare si, astfel, pierderea in greutate, dispnee, tulburari neurologice ( echilibru, furnicaturi si slabiciune la nivelul picioarelor, tulburari de dispozitie, pierderi de memorie, dementa) si tulburari hematologice (in absenta acesteia, globulele rosii adulte sau eritrocitele crest, dar nu se divizeaza, rezultand o scadere a numarului acestora si prin urmare o anemie).

– Tulburari digestive: greata, constipatie, colita …

– Inflamarea limbii.

– O scadere apararii imunitare.

– Dureri musculare.

– Alergii.

Excesul de vitamina B12:

Vitamina B12 este complet non-toxica si, prin urmare, nu prezinta niciun risc. Uneori este luata in doze mari, fara a provoca probleme reale.

Consumata in exces, si pe o perioada mai lunga, poate favoriza aparitia acneei.

 

 

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: