Necesarul zilnic de Vitamina B5

2Pentru un adult, nevoia de vitamina B5 este de 10 mg pe zi. Pentru sportivii care fac efort intensiv, nevoile pot fi multiplicate de 5 ori. Alimentele cele mai bogate in vitamina B5 sunt  organele, drojdia de bere si galbenusul de ou.

Necesarul zilnic de vitamina B5 este relativ scazut, si numeroase alimente sunt bogate in vitamina B5, ceea ce face usor de acoperit necesarul zilnic.

Aportul zilnic de vitamina B5:

Doza recomandata (DZR) este de aproximativ 10 mg de vitamina B5 pe zi pentru un adult. Dar nevoile nu au fost determinate cu precizie si unii autori cred ca 4 la 7 mg / zi sunt suficiente.

Varsta / Activitate Necesarul zilnic de vitamina B5
De la nastere pana la 1 an  2-3 mg
1 la 3 ani  pana la 5 mg
3 la 15 ani  5 pana la 10 mg
Femei  10 mg
Barbati 10 mg
Femei gravide 10 mg
Femei care alapteaza 12 mg
Sport ivi(practica intensiva) 25 pana la 50 mg

Carente si excese de vitamina B5

Vitamina B5 este o vitamina care se gaseste in multe alimente, si de aceea carentele sunt rare. Excesele de asemenea, deoarece aceasta vitamina nu este stocata in organism, acumularea de vitamina B5 fiind foarte putin probabila.

Avitaminoza B5 este rara. Ea apare numai in cazuri de malnutritie severa, si, in general, impreuna cu carente la toate vitaminele B. Nici o consecinta patologica specifica nu releva o carenta de vitamina B5;

O carenta de vitamina B5, se traduce prin:

– Pierderea poftei de mancare.

– Afectiuni ale pielii, cum ar fi ulcere, alopecie sau albirea parului.

– Tulburari digestive: dureri abdominale, greata, varsaturi, dureri de stomac ….

– Tulburari respiratorii: rinite …

– Dureri la nivelul picioarelor si bratelor si furnicaturi, amorteala, crampe, sindromul de “picioare incinse” ..

– Spasme musculare.

– O degenerare neuro-musculare.

– O degenerare grasa a ficatului.

– Tulburari nervoase: oboseala, dureri de cap, stres, iritabilitate, perioade de somnolenta, alternand cu perioade de insomnie, convulsii ….. tulburari nervoase, care poate duce la depresie.

– Tulburari de crestere la copii cu lipsa de vitamina B5.

In cazul carentei de vitamina B5, doza adecvata este deaproximativ 200mg/zi pentru adult.

In cele mai multe cazuri, un supliment de vitamina B5 este asociat cu un tratament cu alte vitamine din grupul B, mai ales vitamina B2 si B6.

 

Excesul de vitamina B5:

Nu se cunoaste nici o problema foarte grava din cauza excesului de vitamina B5. Datorita starii si proprietatilor sale,  ca o vitamina solubila in apa, aceasta vitamina nu este stocata in organism, iar excesele sunt rare.

Singura reactie este  diareea si cresterea glicemiei ( nivelul de zahar din sange) .

 

Sfaturi si monitorizare

Vegetarienii sau femeile care alapteaza ar trebui sa acorde atentie vitaminei B5, pentru ca nevoile lor sunt mai mari. In cele din urma, daca luati un supliment de vitamina B5, combinati-l cu alte vitamine B, si luati-le in timpul mesei.

In unele cazuri, poate fi important sa se acorde atentie aportului  de vitamina B5, pentru a se evita riscul de carenta.

 

Monitorizarea niveluluide vitamina B5:

 

Persoanele aflate in urmatoarele cazuri ar trebui sa isi monitorizeze aporturile de vitamina B5:

– Femeile care alapteaza.

– Alcoolicii cronici, deoarece alcoolul reduce cantitatea de acid pantotenic din organism.

– In general, vegetarieni si persoane subnutrite.

 

 Sfaturi in plus:

– In suplimentele alimentare, vitamina B5 este folosita  sub forma de alcool sau sub forma de saruri de calciu (pantotenat de calciu) si sodiu (pantotenat de sodiu). Acestea sunt transformate in acid pantotenic in organism.

– Vitamina B5 poate fi luata in si singura, dar eficacitatea sa este sporita atunci cand este combinata cu suplimente alimentare care contin alte vitamine din complexul B (B2 si B6) si / sau magneziu.

– Ca si in cazul altor vitamine din complexul B, suplimentele care contin vitamina B5  sunt mai bine absorbite daca sunt luate in timpul unei mese.

 

 

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: