Necesarul zilnic de vitamina B9

necesarul de vitamina B9Doza zilnica recomandata de vitamina B9  (DZR) este de 400 de micrograme pe zi pentru un adult, si trebuie sa fie modificata in functie de varsta si etapa de viata.

Este relativ usor de consumat suficienta  vitamina B9 deoarece:

  • DZR este scazut.
  • Aceasta vitamina este prezenta in alimentatie.

Este extrem de important ca resursele necesare sa fie respectate in timpul perioadelor de crestere atat din copilarie cat si din adolescenta.

Retineti ca nevoile sunt crescute in timpul sarcinii si alaptarii.

Varsta / stare DZR Vitamina B9
De la nastere pana la 1 an  25-35 microgr
1 la 3 ani 60 la 100 microgr
3 la 15 ani 100 pana la 200 microgr
Femei  200-400 microgr
Barbati 200-400 microgr
Femei gravide 600-800microgr
Femei care alapteaza 500 microgr
Varstnici  400-800 microgr

Exces si carente de vitamina B9

Ca pentru toate vitaminele, atunci cand nevoile de vitamina B9 nu sunt acoperite, sau daca dozele sunt foarte mari, exista riscuri pentru sanatate. Ele pot fi grave in caz de carenta.

Excesul sau lipsa de acid folic (vitamina B9) poate cauza probleme de sanatate.

Carenta de Vitamina B9

Hipovitaminoza B9 este de cele mai multe ori din cauza unei alimentatii sarace, in cazurile de malnutritie, dar, de asemenea, si la alcoolicii cronici.

Carenta de vitamina B9 se traduce prin:

  • O anemie megaloblastica macrocitara.
  • Tulburari de crestere.
  • Tulburari psihice: pierderea poftei de mancare si, prin urmare, pierderea in greutate, insomnie, apatie, oboseala, probleme de memorie si confuzie, iritabilitate, anxietate, depresie.
  • Tulburari digestive: diaree, greata, tulburari gastro-intestinale.
  • O afectiune a mucoaselor: glosita (inflamatia limbii), gingivita, modificarea membranele mucoaselor colului uterin, vaginului, intestinului si stomacului.
  • Dureri de cap.
  • Palpitatii cardiace.
  • Leziuni ale pielii si unghiilor.

O carenta de acid folic importanta in timpul sarcinii poate duce la:

  • Un avort spontan.
  • O anomalie la nou-nascut: spina bifida (inchiderea anormala a tubului neural).
  • O greutate mica la nastere a nou-nascutului.

In cazul tratarii unei carente demonstrate de vitamina B9, doza adecvata este in intervalul de la 5 pana la 15 mg / zi administrata pe cale orala, pentru un adult.

Excesul de vitamina B9:

Nu exista nici o problema cunoscuta din cauza excesului de vitamina B9. Aceasta se datoreaza probabil faptului ca un consum in exces de acid folic este urmat de o crestere a excretiei urinare.

Exista cazuri foarte rare de reactii alergice cutanate si posibilitatea de tulburari gastro-intestinale, dar peste o anumita doza (15 mg / zi).

Desi o suplimentare cu acid folic poate parea banala, este totusi important ca in cazul in care se ia  mai mult de 10 mg/ zi , este necesar ca acest lucru sa se faca sub supraveghere medicala. De fapt, un consum excesiv de acid folic la o persoana cu deficit de vitamina B12 poate ascunde aceasta carenta si agrava simptomele, inclusiv leziunile neurologice, care sunt ireversibile.

Nota: Vitamina B9 poate fi toxica pentru centrele nervoase, daca aceasta nu este  luata cu un supliment de vitamina B1 si vitamina B6.

Alimentele bogate in vitamina B9

Ficatul (pui, vita, …) este cel mai bogat aliment in vitamina B9, dar se gaseste, de asemenea, si in multe legume, fructe si legume.

Vitamina B9 (acidul folic) este prezenta in alimentatia noastra, fiind continuta de multe alimente.

Vitamina B9 se gaseste din abundenta in ficat ( de vita, de pui), legume de culoare verde inchis (spanac, varza de Bruxelles, varza, fasole verde, avocado, salata verde, fenicul, castraveti, …), leguminoase (linte, naut, soia, fasole …), drojdie (drojdie de bere), galbenus de ou, carne (carne de vita), cereale integrale, alte legume (sparanghel, ciuperci, sfecla, morcovi, mere cartofi, andive, …), fructe (banane, portocale, zmeura …), fructe uscate (nuci), lapte si branza …

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: