Necesarul zilnic de vitamina C si surse de alimentare

exercices-abdominaux-2Doza zilnica recomandata (DZR) de vitamina C este de 60 mg pentru un adult, dar aceste contributii pot fi crescute in mare masura. 1 gram de vitamina C este o doza buna pentru un sportiv, iar in caz de boala, iar 10-20 grame pe zi pot fi folosite pentru o vindecare mai rapida bolilor usoare de iarna (raceli).

Doza se mareste la 100mg/zi pentru un fumator, deoarece este considerat ca o tigara poate consuma pana la 25% din DZR.

Nevoile de acid ascorbic sunt crescute in mod semnificativ la sportivi.

De asemenea, se recomanda sa se creasca aportul (prin alimentatie si suplimentare) la 500 mg sau 1 g / zi la adulti (250 pana la 500 mg / zi la copii), in timpul infectiilor, stresului sau obosealii fizice si mentale, dar, de asemenea, pentru vindecarea mai rapida a racelii.

Cresterea dozei de vitamina C  va poate ajuta sa evitati bolile minore de iarna.

Varsta  DZR de vitamina C
De la nastere la 1 an  30-35 mg
1 la 3 ani  40 la 45 mg
3 ani la 15 ani  45 pana la 60 mg
Femei  60 mg
Barbati  de 60 mg
Femei gravide  80 mg
Femei care alapteaza  95 mg
Fumatori  100 pana la 200 mg
Sportivi  800-1000 mg

Vindecarea cu vitamina C:

In caz de boala usoara, utilizarea vitaminei C in doze mari (10 la 20g / zi, timp de mai multe zile) poate ajuta corpul sa scape de aceasta boala mai repede.

Ideea este de a ajunge la doza de toleranta / saturatie a corpului, si anume, doza maxima de acid ascorbic, care poate absorbi fara inconveniente.

Pentru a face acest lucru, se va creste doza pana cand veti avea efectul nedorit de scaun lichid, un semn ca organismul este saturat. Apoi doza se reduce la cateva grame in ziua urmatoare, astfel incat sa se stopeze efectele secundare.

Astfel se obtine doza terapeutica de vitamina C.

Recomandarile spun ca este esential sa se consume cel putin cinci fructe si legume pe zi, ceea ce corespunde la un aport mediu zilnic de 200 mg de vitamina C.

Carenta deVitamina C

Un deficit de vitamina C poate avea repercusiuni grave asupra sanatatii, ceea ce poate duce la deces. Scorbutul este o boala grava cauzata de  lipsa de vitamina C. Pentru a preveni aceasta boala, este necesar sa se consume cel putin 10 mg de vitamina C pe zi.

La sugari, carentele au fost observate numai la cei care sunt alimentati cu lapte artificial pasteurizat (pasteurizarea distruge vitamina C) sau fainoase fara  vitamine.

La adulti, simptomele s-au observat dupa cateva luni de alimentatie formata exclusiv din produse conservate, fara aporturi de  legume proaspete in dieta.

O hipovitaminoza C se manifesta prin prin:

– Afectiuni ale pielii, cicatrizare lenta.

– O dentitie defectuoasa, cu gingivita congestiva sau hemoragica.

– O crestere osoasa slaba.

– Anemie cu oboseala extrema.

– Cresterea reactiei la diverse infectii (bacterii, virusuri, ciuperci, paraziti).

– Lipsa poftei de mancare si totodata pierderea in greutate.

– Dureri de cap puternice, tulburari de somn.

– Palpitatii cardiace.

– Un deficit de concentrare, lipsa de diligenta.

– O anumita iritabilitate sau depresie.

– Probleme la formarea de ciment intercelular.

Carenta severa de vitamina C provoaca la nou-nascut, boala lui Barlow si la adult, boala numita scorbut. Scorbutul aproape a disparut in tarile occidentale. Aceasta maladie se manifesta prin:

– Gingiile umflate, carii dentare.

– Diverse sangerari ( stomatita hemoragica, hemoragie subcutanata, musculara si digestiva).

– Dureri articulare si osoase.

– Degenerarea muschilor si a cartilajelor.

– O fragilitate capilara (vanatai).

– Anemie, pierderea poftei de mancare, scadere in greutate.

– Stari febrile Infectioase, febra.

– Tulburari digestive.

– Tahicardie.

Etapa finala este moartea daca nu este administrat un tratament.

La copii, exista riscul de:

– Anemie.

– O stagnare a cresterii in greutate.

– Probleme osoase cu risc de fracturi spontane.

– Afectiuni in formarea dintilor.

– Tulburari digestive.

Determinarea nivelului de acid ascorbic din sange (normal este de 10 mg / litru) si urina confirma diagnosticul de carenta.

Tratamentul consta in administrarea de vitamina C sub forma de suc de lamaie, suc de portocale, legume proaspete sau preparat farmaceutic. Un aport de 10 mg / zi este considerat suficient pentru a preveni scorbutul si 60 mg / zi pentru a proteja organismul de hipovitaminoza.

Excesul de vitamina C

Vitamina C nu este stocata in organism, de aceea riscurile de sanatate sunt foarte mici. Chiar si doze de cateva zeci de ori mai mari decat DZR, vitamina C nu are nici un efect negativ asupra majoritatii oamenilor.

Eliminarea  excesului de vitamina C din organism se face prin urina, astfel incat nu exista efecte secundare decat foarte putine, deoarece aceasta vitamina nu este stocata de organism.

La doze mari, de peste 1 g / zi, exista o posibilitate de simptome digestive (arsuri la stomac, diaree), tulburari urinare (formarea de calciu oxalat de piatra, acid uric si cistina).

Luand doze mari (de 10 ori necesarul zilnic de vitamina C si de pana la 150 de ori), la unele persoane pot sa apara probleme ca  diareea, cresterea mobilizarii de minerale osoase, o crestere a coagularii, cresterea concentratiei de acid uric, o criza de guta, formarea de pietre la rinichi.

Cu toate acestea, pentru majoritatea oamenilor, o doza foarte mare, de cateva grame de vitamina C pe zi, nu va prezenta nici un risc pentru sanatate si nu va avea efecte adverse.

 

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

One Response to Necesarul zilnic de vitamina C si surse de alimentare

  1. Spa Bucovina a zis:

    Multumim pentru informatii, foarte utile!

Iti recomandam sa citesti si: