Necesarul zilnic de zinc si excesul

x-frame-rotatorDoza zilnica recomandata de zinc (DZR) este de 15 mg pe zi pentru un adult. Cu toate acestea, aceasta contributie trebuie sa fie ajustate in functie de varsta ta si de activitatea desfasurata. Atentie in caz de exces de zinc, urmarile  pot fi toxice pentru organism.

Tabelul cu DZR de zinc:

 Varsta/ stare DZR  de zinc
Sugari pana la 1 an  1 5 mg
Copii 1-3 ani 10 mg
Adolescenti  13 mg
Femei 12 mg
Barbati  15 mg
Femei insarcinate 15 mg
Femei care alapteaza  19 mg
Sportivi  40 mg
Varstnici  11 mg

Nu exista nici un risc la doze normale, dar pot sa apara probleme digestive  la doze mai mari de 150 mg / zi.

Excesul de zinc

Zincul poate deveni toxic la 150-450 mg / zi.

In caz de exces de zinc, simptomele sunt:

– Dificultate la mers;

– Vorbire neinteligibila;

– Tremuraturi;

– Greata, varsaturi.

De retinut ca acesta concureaza cu cuprul: astfel, la doze mari inhiba absorbtia cuprului in organism, si invers, un tratament de lunga durata cu  cupru  impiedica in mod semnificativ absorbtia de zinc si provoaca o carenta zinc.

De asemenea ne putem confrunta cu un deficit de zinc, daca exista o suplimentare semnificativa de fier (mai mult de 25 mg).

Un exces de zinc in organism poate duce la o reducere a HDL (colesterol bun).

Surse alimentare de zinc

Multe alimente sunt bogate in zinc, si astfel carentele sunt rare in tarile occidentale. Alimentele cele mai bogate (cu exceptia stridiilor)  sunt  organele, carnea rosie, painea si ouale.

Zincul se gaseste in crustacee, moluste, cochilii (stridii), carne (in special rosie, dar, de asemenea, si in carnea de pasare), oua, produse lactate, legume (fasole verde, macris, soia, ciuperci, cartofi …), cereale integrale (ovaz, secara, mei, orez brun, paine integrala), legume (linte, fasole, fasole, mazare …), fructe uscate  (nuci, alune), germeni de grau, seminte de quinoa, drojdie de bere, citrice.

Stridiile sunt cele mai bogate alimente in  zinc si, zincul din acestea este foarte asimilabil. Dar in alimentatia occidentala, zincul este luat, in principal, din carnea rosie si carnea de pasare.

 

In general, zincul continut de proteinele animale este mai bine absorbit decat cel continut in proteinele vegetale.

Alimente bogate in zinc ( 100 g)  Continutul de zinc
Stridii  20 mg
Manzat si ficat de porc  8 mg
Carne rosie  5 mg
Paine integrala 5 mg
Galbenus de ou  4 mg
Peste si crustacee  1.5-3 mg
Leguminoase  2-5 mg
Fructe uscate  2 mg
Lapte  0,5 mg
Legume 0,5 mg

 

 

Carenta de zinc

Populatiile din tarile lumii a treia sau in curs de dezvoltare sunt mai predispuse la riscul de deficit de zinc din cauza problemelor alimentare. O deficienta a acestui oligoelement provoaca oboseala  si crestere intarziata .

Carenta de zinc se gaseste la aproape o treime din populatia mondiala, insa exista o legatura cu problemele de sub-nutritie si de malnutritie.

Astfel, prin activitatea sa imunostimulatoare importanta, s-a observat ca suplimentarea cu zinc in tarile in curs de dezvoltare reduce semnificativ aparitia unor infectii, cum ar fi pneumonia si diareea.

De asemenea, trebuie remarcat faptul ca vegetarienii au nevoie de aproximativ 50% mai mult zinc decat non-vegetarienii, iar acest lucru se datoreaza faptului ca zincul continut in plante este mai putin absorbit. Prin urmare, este important ca vegetarienii sa includa in dieta lor surse importante de zinc.

Deficienta de zinc poate aparea, de asemenea, atunci cand exista o cerere crescuta a organismului ( la sportivi, in timpul sarcinii si alaptarii, …) sau cand exista pierderi (de exemplu,  pierderea de zinc in urina, diaree cronica, …).

Simptomele carentei de zinc sunt:

– Scaderea imunitatii si, prin urmare, infectii repetate.

– Oboseala majora.

– Pierderea gustului si mirosului, tulburari de vedere.

– Retard de crestere la copii.

– Dificultati de invatare.

– Pierderea poftei de mancare.

– Scadere in greutate.

– Piele uscata, caderea parului, matreata, unghii casante si cu striatii.

– Intarzieri in maturizarea sexuala.

– Probleme ale pielii, retard de cicatrizare.

– Impotenta si infertilitate  masculina.

– Diaree.

Desigur, nu exista intotdeauna o relatie cauza-efect intre aparitia unor astfel de simptome (unice sau multiple) si un deficit de zinc. Prin urmare, ar trebui sa consultati un medic inainte de a lua suplimente de zinc, pentru a evita un exces care ar putea fi mult mai rau.

Monitorizarea nivelului de zinc

Femeile insarcinate, vegetarienii, sportivii sau oamenii care sufera de acnee severa sunt printre persoane care trebuie sa acorde o atentie deosebita nivelului lor de zinc , pentru a nu suferi de deficit.

In unele cazuri, este important sa se urmareasca aportul de zinc, pentru a se evita deficientele si excesele:

– In cazul regimurilor scazute in calorii.

– Pentru vegetarieni, care au mai multa nevoie de zinc

– La femeile gravide: o carenta creeaza un risc de malformatii sau retard de crestere a fatului.

– La femeile care alapteaza, deoarece in aceasta perioada, femeia are nevoie de mai mult zinc.

– La sugari si copiii cu retard de crestere.

– La sugarii hraniti cu lapte matern, deoarece acesta nu ofera cantitatea necesara de zinc pentru bebelusii intre 7 si 12 luni.

– La persoanele alergice:  un aport scazut de zinc favorizeaza hipersensibilitate la substantele chimice.

– La pacientii cu insuficienta renala.

– La pacientii predispusi la acnee.

– La femeile care iau contraceptive orale, deoarece acestea pot creste nevoia de zinc.

– In cazul  consumului excesiv de alcool: consumul regulat de alcool scade absorbtia de zinc de catre organism, ceea ce  necesita un aport crescut de zinc.

– In cazul  consumului mare de ceai, cafea sau alimentele condimentate, deoarece peretii tractului digestiv se pot irita, si pot impiedica absorbtia de zinc.

– La persoanele cu digestie slaba sau care sufera de boli gastro-intestinale severe (boala Crohn), care de multe ori duc la absorbia slaba a activelor utile.

– In caz de diaree cronica, care mareste pierderile de zinc.

– La persoanele care consuma in mod semnificativ  produse lactate, deoarece absorbtia de zinc este afectata de excesul de calciu.

– La pacientii care iau suplimente alimentare, nu numai excesul de zinc din organism poate fi periculoas sau toxic, dar, de asemenea, zincul previne absorbtia adecvata a cuprului din organism.

– La sportivi.

– In timpul utilizarii prelungite a unor medicamente: anumite antibiotice, antiinflamatoare si diuretice care provoaca o pierdere semnificativa de zinc.

Suplimentele de zinc si un mic sfat in plus

In farmacii exista 3 tipuri de suplimente de zinc pentru a va completa alimentatia normala. Forma preferata este gluconat de zinc, care poate fi gasit atat in farmacii, dar, de asemenea, si in orice alt loc unde se vand suplimente alimentare.

Exista mai multe tipuri de suplimente alimentare care permit cresterea aportului.

Principalele saruri  de zinc utilizate in suplimentele alimentare sunt:

– Gluconatul de zinc;

– Acetatul de zinc;

– Sulfatul de zinc;

Suplimentarea cu zinc

Pe scurt, ar putea fi util sa suplimentati aportul de zinc in anumite situatii, cum ar fi in perioadele de sarcina si alaptare, la vegetarieni, in sport (mai ales in practica performanta pentru rolul jucat de zinc in metabolismul proteinelor) … sau pentru a lupta impotriva caderii parului , de exemplu.

Dar este important sa nu se ajunga la exces!

Si pentru aceasta, este recomandabil sa se faca tratamente specifice (15 zile la 3 saptamani).  Puteti folosi, de asemenea, pe tot parcursul anului,  un supliment de vitamine si minerale, cu conditia sa se acorde atentie dozajului.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Diverse

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: