Omega 3

Guilt-Free-MuscleAcizii grasi omega-3 sunt acizi grasi esentiali utilizati de organism in mai multe procese, inclusiv prevenirea bolilor cardiovasculare si tulburari inflamatorii. Pestele gras si uleiul de in sunt cele mai bune surse de omega 3.

Omega-3  face parte din famila de acizi grasi esentiali. Acestia sunt compusi lipidici pe care organismul nu ii poate produce, sau ii produce insuficient, si trebuie sa fie furnizati de alimentatie.

Problema este ca alimentatia actuala are multe produse cu un continut mare de omega 6 si putini acizi grasi omega 3 ceea ce determina un dezechilibru si lipsa de omega 3 in organism. Acest deficit poate crea tulburari cardiovasculare, alergice sau inflamatorii. Pentru a restabili acest echilibru, este esential sa se consume peste salbatic in mod regulat.

Acizii grasi Omega 3 sunt impartiti in trei sub-categorii, fiecare cu specificul si actiunea lui propria:

– Acid alfa-linolenic: ALA;

– Acid eicosapentaenoic: EPA;

– Acid docosahexaenoic: DHA;

Acesti acizi grasi joaca un rol important in echilibrul si formarea membranelor celulare.

In plus, acizii omega-3 sunt utili in realizarea numeroaselor procese din organism:

– Reglarea tensiunii arteriale;

– Elasticitatea vaselor;

– Reactii imunitare;

– Au rol anti-inflamator;

– Cicatrizant;

– Sunt implicati in prevenirea bolilor cardiovasculare;

– Etc

Surse de omega 3

– Pestele gras: pestii grasi sunt, in principal cei care traiesc in apa rece (grasimea le foloseste pentru a se proteja de frig), si liberi. Cel mai mare continut de omega 3 de la pestii salbatici provine din dieta lor, bogata in alge. Fermele de peste sunt mai putin interesante de acest aspect. Pestele cel mai bogat in omega 3 este somonul.

– Uleiul de rapita este bogat in Omega 3 si ofera un echilibru corect intre omega 3 si omega 6.

In cele din urma, unele legume verzi (cum ar fi salata verde sau varza) sunt bogate in omega-3, precum si nucile.

Omega 3 acidul alfa-linolenic

ALA (acid alfa-linolenic) este un acid gras esential care face parte din Omega-3. Se gaseste in principal in uleiul de peste si uleiul de in, de canepa si de seminte de rapita. ALA ajuta la prevenirea bolilor cardio-vaculare, si este de baza in organism pentru a produce ceilalti doi acizi omega-3  EPA si DHA.

Acidul alfa-linolenic este un acid gras polinesaturat esential in familia omega-3. Ceea ce inseamna ca nu poate fi sintetizat de corpul uman si, prin urmare, un aport alimentar direct este esentiala pentru buna functionare a organismului.

In timp ce alti acizi grasi omega 3 pot fi sintetizati de organism acidul gras ALA, singura sursa posibila de acid alfa-linolenic este absorbtia din alimente.

Gasim Omega 3 ALA, in principal in:

– Peste gras (somon, macrou si ton);

– Semintele de in si ulei de in;

– Seminte de canepa si ulei de canepa;

– Rapita, soia, nuci si salvie.

Problema este ca cele mai multe dintre aceste seminte si uleiuri sunt, de asemenea, foarte bogate si in acizi grasi omega-6 (este nevoie de un bun echilibru intre omega 3 si omega 6, pentru ca utlizarea lor sa fie optima).

Omega-3 ALA reduce riscul de boli cardiovasculare si riscurile de a dezvolta cancer de prostata. El are efecte benefice asupra sistemului imunitar si are proprietati anti-inflamatorii.

In plus, acidul alfa-linolenic permite organismului  sa sintetizeze alti doi acizi omega-3 EPA si DHA. Un consum de ALA contribuie indirect la efectele benefice ale acestor doua omega 3.

Omega-3 acidul eicosapentaenoic

Omega-3 EPA (acid eicosapentaenoic) este un omega 3 neesentiala, pentru ca poate fi produs de organism din acid gras esential alfa-linolenic (ALA), dar, din pacate, in cantitati insuficiente. Prin urmare, trebuie sa aducem aporturi si din dieta

Acest Omega 3 este un acid gras polinesaturat neesential.

Acesta poate fi sintetizat de organism din ALA (acid alfa-linolenic), dar nivelul de conversie nu este foarte mare. Aceasta inseamna ca, o conversie ALA => EPA duce la pierderi, si, prin urmare, un aport important de ALA nu este suficient pentru a avea o doza suficienta de EPA.

 

Deci, trebuie sa avem un aport alimentar direct de EPA. Acest lucru este important in cazul consumului de suplimente de omega 3 (capsule de ulei de peste), de aceea trebuie sa verificati ca produsul sa contina multa omega 3 de tip EPA in plus fata de o doza buna de ALA.

 

Principala sursa de Omega 3 EPA este consumul de peste gras (cum ar fi somon, macrou, sardine si ulei de ficat de cod). Retineti ca laptele matern este bogat in acizi grasi omega 3 EPA.

 

Acest omega-3 ajuta la protejarea arterelor si inimii, si, prin urmare, contribuie la prevenirea bolilor cardiovasculare. El are in plus si un efect anti-inflamator si anti-alergic.

 

Omega 3 acid docosahexaenoic

 

Omega-3 DHA (acid docosahexaenoic), poate fi sintetizat de organism din alt acid gras: acid alfa-linolenic (ALA). Cu toate acestea, pentru un aport corespunzator, trebuie sa fie consumat in dieta. DHA reduce riscul de boli de inima, dar, de asemenea,  lupta impotriva depresiei.

 

Atentie, ca si pentru EPA, sinteza de DHA din ALA nu este optima, pierderile sunt multe. Sinteza organica nu este suficienta, este important sa se aduca un aport de DHA si direct din dieta.

 

Daca doriti sa cumparati capsule de omega-3 (capsule de ulei de peste sau ulei de ficat de cod), trebuie sa verificati ca suplimentul sa  contina si omega-3 DHA.

Principala sursa alimentara de DHA este consumul de peste gras (cum ar fi somonul). Dar il gasim, de asemenea, si in oua si produse lactate, continutul de omega 3 variaza in functie de alimetatia animalului. Daca vacile de lapte au primit o dieta bogata in DHA, acest omega-3 va fi in lapte (si Idem pentru pui si oua).

Principala actiune a docosahexaenoic consta in formarea creierului si a retinei. El are, de asemenea, un rol in motilitatea spermei si reduce riscul de boli de inima (prin reducerea nivelului de trigliceride din sange). In cele din urma, se pare ca ia DHA ajuta la lupta impotriva bolii Alzheimer si depresiei.

 

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: