Omega 6

sports_exOmega 6 sunt acizi grasi neesentiali, foarte prezenti in dieta, de multe ori prezenti prea mult, ceea ce poate duce la probleme, reducand eficacitatea acizilor omega-3.

Omega-6 sunt acizi grasi sunt, dintre care orincipalii 4 sunt:

– Linoleic (LA) de acid;

– Acid gamma-linolenic (GLA);

– Dihomo-gama-linolenic (DGLA);

– Acidul arahidonic (AA).

Omega 6 sunt acizi grasi neesentiali, acidul linoleic fiind singurul care este esential. Toate celelalte pot fi produse de organism din acest acid linoleic.

 

Acesti acizi grasi sunt foarte prezenti in regimul alimentar normal, gasindu-se in aproape toate uleiurile vegetale. Aceasta omniprezenta este daunatoare, deoarece excesul de omega-6 reduce activitatea acizilor omega-3.

Omega 6 sunt, ca si omega 3 acizi grasi polinesaturati. Ei participa la dezvoltarea unor acizi grasi foarte nesaturati.

Ei sunt utili pentru realizarea numeroaselor procese din organism:

– Componente ale sistemului nervos si creierului;

– Formarea si echilibrul peretilor celulelor;

– Protectie cardiovasculare prin reducerea colesterolului rau (LDL);

– Se foloseste pentru a lupta impotriva cheagurilor de sange;

– Participa la producerea de anumite celule ale sistemului imunitar;

– Amelioreaza cicatrizarea;

– Atenueaza reactiile alergice si inflamatorii;

Singurul omega-6  esential este acidul linoleic care poate fi sintetizat de catre organismul din aportul de alimente, si de acizi grasi omega 3. Omega 6 nu sunt cu adevarat acizi grasi esentiali.

Atentie pentru ca omega-6 are un rol pozitiv asupra sanatatii, de aceea trebuie sa existe un echilibru intre aportul de omega 3 si omega 6. Aportul dietetic general de omega-6 este de departe suficient in societatea noastre, ceea ce este important este sa se compenseze prin adaugarea unui aport ridicat de omega 3.

Surse de omega 6:

Cele mai bune surse de omega-6 uleiuri sunt uleiurile de soia si inul.

Spirulina este o sursa excelenta de Omega 6.

Exista, de asemenea, omega 6 si in toate celelalte uleiuri vegetale, dar, de asemenea, in oua si carne, dar in cantitati mai mici.

Omega-6 Acidul linoleic

Acidul linoleic este singurul acid gras esential de familia omega-6. Cu acest acid gras, organismul poate produce toate celelalte lipide omega-6. Acidul linoleic este prezent in aproape toate uleiurile vegetale.

Acidul gras linoleic (LA) este singurul acid omega 6 cu adevarat esential care trebuie sa fie furnizat in totalitate de alimente, deoarece organismul nu il poate sintetiza.

 

Din fericire, acidul gras linoleic este prezent in dieta, si este usor de consumat in cantitati suficiente (la fel ca toti ceilalti acizi grasi omega-6)

– Ulei de ciubotica-cucului si limba mielului;

– Ulei din porumb;

– Ulei de floarea soarelui;

– Ulei de soia;

– Ulei din seminte de struguri;

– Ulei din seminte de in.

 

Cel mai bogat ulei in omega-6 ulei este uleiul linoleic si uleiul din in, care contine mai mult de 80%. Din pacate, acest ulei nu este comercializat in toate tarile, dar este posibil sa se consuma inul, adaugat tot mai des in paine.

De notat este faptul ca toate aceste uleiuri trebuie sa fie uleiuri presate la rece. Caldura distruge acidul gras linolenic, asa ca se va evita presarea la cald si aceste uleiuri se vor consuma mai degraba in salate.

 

Rolul principal al AL este in fabricarea membranelor celulare. Acesta nu este utilizat ca atare, ci dupa transformarea sa in acid gamma linolenic (GLA). Altfel spus, aportul alimentar de AL, de fapt serveste organismului la producerea GLA, si acesta este cel care va avea o actiune reala pentru organism.

 

Acidul linoleic este precursorul tuturor acizilor grasi din familia omega-6, ceea ce inseamna ca toti ceilalti acizi grasi omega 6 pot fi produsi de organism din AL. Problema este ca transformarea AL pentru a produce alti acizi grasi nu este perfecta, exista pierderi in timpul prelucrarii.

Omega 6 acidul gamma linolenic

Acidul gamma linolenic (GLA) este un acid gras din familia omega-6, neesential. Acesta poate fi sintetizat de organism dintr-un alt omega 6: acidul linoleic. Aceasta conversie nu este foarte eficienta, de aceea este important de a furniza organismului un aport direct de acid gamma-linolenic.

 

Aceasta rata de conversie deja scazuta poate fi redusa de mai multi factori externi …

– Excesul de colesterol;

– Excesul de grasimi rele;

– Alcoolul;

– Varsta;

– Ciclului menstrual;

– Unele boli;

… sau interni:

– Varsta;

– Diabet.

Avand in vedere rata scazuta de transformare si pierderlei de AGL din cauza acestor factori, cel mai bine este sa avem un aport direct de acid gamma linoleic.

Sursele de acizi grasi omega 6 GLA sunt:

– Uleiul de limba mielului (GLA 24gr la 100gr);

– Ulei de coacaze negre (GLA 18gr de 100gr);

– Spirulina (o micro alga).

Acizidul gras gamma linolenic este esential pentru imunitate, in apararea anti-infectioasa si aparare anti-alergica. In plus, acesta joaca un rol important in hidratarea si supletea pielii.

Omega 6 acidul dihomo-gamma-linolenic

Acidul Dihomo gamma linolenic (DGLA) este un acid gras neesential, care poate fi sintetizat de organism din AGL si AL, pornind de la acidul linolenic.

Acest omega-6 nu este esential, deoarece poate fi sintetizat de organism din acid gras gamma linolenic (GLA), care este el insasi produs din acid gras esential, acid linoleic (LA). Acidul dihomo-gama-linolenic (DGLA) este un derivat al LGA.

Aceasta productie de DGLA se face in doua faze si este departe de a fi eficienta. Sinteza de GLA din AL nu este optima, rata de conversie este scazuta. Similar, sinteza de GLA in DGLA, de asemenea nu este optima. Aceasta inseamna ca productia de DGLA din AL nu este foarte buna.

Din pacate, este imposibil de a avea o sursa naturala directa de acid dihomo-gama-linolenic, deoarece singura sursa naturala cunoscut de dihomo-gama-linolenic este laptele matern. Prin urmare, trebuie sa ne concentram pe produse care contin acid gamma-linolenic si acid linolenic.

Principalele roluri ale DGLA sunt:

– Protectia arterelor si a inimii;

– Stimularea imunitatii;

– Actiune anti-inflamatorie.

 

Retineti ca DGLA lucreaza in sinergie cu zincul, seleniul, unele vitamine B si vitamina C. Fara aceste vitamine si minerale, actiunea sa este redusa.

Omega-6 acidului arahidonic

Acidul arahidonic (AA) este un acid gras neesential. Acesta este produs prin tranzitie de la acidul linoleic, dar aceasta sinteza nu este productiva. Acidul arahidonic poate fi gasit in natura, in oua sau in grasimea de la carne.

Acidul gras arahidonic (AA) este un lipid neesential, deoarece poate fi sintetizat din DGLA (acidul dihomo-gamma-linolenic).

DGLA este produs din acidul omega GLA, el insasi produs din acidul gras AL. Aceste productii si prelucrari multiple nu sunt optime, iar rata de conversie este scazuta. Prin urmare, ar trebui sa se consume o multime de acid linoleic (LA) pentru o cantitate suficienta de acid arahidonic. Din fericire, AL este foarte prezent in dieta si exista surse naturale de AA.

Principalele surse de acizi grasi omega 6 AA sunt:

– Galbenusul de ou;

– Grasimile animale.

Principalele roluri ale acidului arahidonic sunt:

– Cicatrizarea;

– Atenuarea reactiilor alergice;

– Imbunatatirea raspunsului imun;

– Joaca un rol in constructia creierului;

– Reduce riscul cardiovascular;

Avertisment: un exces de acest omega-6 poate duce la boli cum ar fi artrita, eczeme, psoriazis, precum si mai multe boli autoimune.

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: