Omega 9

Omega 9

Acizii Omega 9 (acidul oleic) sunt acizi grasi nesaturati, foarte benefici pentru organism (la nivel cardiovascular, in special) si foarte prezenti in alimentatie (in toate uleiurile si grasimile).

Acesti omega 9 sunt acizi mononesaturati neesentiali, deoarece organismul poate sintetiza suficienta omega 9, din grasimile saturate din alimentatie. Principalul este acidul oleic.

Ei se gasesc in cantitati mari in toate grasimile, dar cea mai buna sursa este uleiul de masline, care contine 70% si este mai bogat in antioxidanti.

Acesti acizi sunt foarte utili, mai ales in prevenirea bolilor cardiovasculare si a anumitor tipuri de cancer, precum si la scaderea colesterolului si hipertensiunii arteriale. Ei ar trebui sa reprezinte 50 % din totalul grasimilor consumate intr-o zi.

In plus, ii gasim direct in alimentatie, inclusiv uleiul de masline, care contine cantitati mari.

Aportul recomandat de omega 9, acid oleic:

Pentru lipide, totul este o chestiune de raport dintre diferiti acizii grasi. In medie, se recomanda ca 25-30% din caloriile zilnice care se consuma sa provina din grasimi, adica 500-600 kcal, sau aproximativ 60 de grame de grasimi pe zi.

Repartizarea este urmatoarea:

  • 50% din grasimi nesaturate: omega 9
  • 25% acizi grasi nesaturati: omega 3 si 6
  • 25% din grasimi saturate (grasimi rele)

Dupa cum se poate observa, este important sa se pastreze si o cantitate semnificativa de grasimi rele, care nu ar trebui sa fie eliminate din produsele alimentare, deoarece si acestea au un rol important. Desi acestea sunt adesea criticate, ele sunt utile, numai excesul lor este rau pentru sanatate.

Proprietati ale acizilor grasi omega 9

Acizii Omega 9 sunt ceea ce putem numi grasimi bune, ei au multe roluri in organism, inclusiv in prevenirea bolilor cardiovasculare, dar, de asemenea si in unele tipuri de cancer si hipertensiune arteriala.

Incepand cu anii ’50, cele mai multe dintre tarile bogate, cu  Statele Unite in frunte au dus o vanatoare de grasime, de toate grasimile, fara deosebire.

Cunostintele de atunci si cele din deceniile care au urmat nu au fost atat de evoluate pentru a face distinctia dintre grasimile bune si rele. Grasimile au fost pur si simplu cunoscute pentru efectele lor de a determina cresterile in greutate, dar, de asemenea, si pentru afectiunile cardiovasculare, pe care le pot cauza.

In ciuda acestei vanatori, in mai multe tari, nu a existat nici un beneficiu n sanatate, iar in unele tari (nordice), in care aportul de grasimi a fost mai mare decat in America, probleme cardiovasculare au fost mai putine si riscul de cancer era mai redus.

In anii ’70, cercetatorii au inceput sa analizeze diferitele tipuri de grasimi. Astfel  a fost descoperita relatia dintre raportul de acizi grasi saturati si acizi grasi monosaturati. Cu cat numarul acizilor grasi saturati este mai mare cu atat si problemele sunt mai pronuntate.

Astfel s-au descoperit beneficiile acizilor grasi mononesaturati (cum ar fi omega 9).

Actiune acizilor grasi omega 9 acizi grasi

Iata care sunt principalele proprietati ale acizilor grasi Omega 9:

  • Reducerea colesterolului
  • Prevenirea bolilor cardiovasculare
  • Prevenirea hipertensiunii arteriale la barbati
  • Imbunatatire a procesului de coagulare (cicatrizarea)
  • Poate fi integrat intr-un regim alimentar pentru diabet de tip 2, pentru stabilizarea greutatii si a glicemiei
  • Reducerea riscului de cancer la san, de colon si de prostata.

Dupa cum poate fi observat proprietatile acizilor grasi omega 9 sunt similare cu cele ale acizilor omega-6, dar cu actiuni complementare,  si fara riscul de a reduce actiunea acizilor omega-3, cum pot face excesele de omega 6.

Alimentele bogate in omega 9

Acizii Omega 9 sunt prezenti in dieta, in principal, in uleiul de masline, care este cea mai buna sursa. In plus, organismul ii poate sintetiza si este astfel inutil sa se consume sub forma de suplimente alimentare.

Iaca care sunt cele mai bune surse de omega 9:

Alimentele bogate in omega 9 Cantitatea de omega 9
Ulei de masline 74%
Ulei de arahide 49%
Ulei de susan 41%
Masline 73%
Grasime animala (carne de porc, de vita si de pasare) 40% pana la 50%

Uleiul de masline este cea mai buna sursa de omega 9. Grasimile animale contin, de asemenea, o parte importanta, dar aceste grasimi contin de asemenea si cantitati mari de grasimi saturate, care nu sunt grasimi bune. Grasimile animale, prin urmare, nu sunt o sursa buna de omega 9.

De mentionat ca anumite uleiuri obisnuite, cum ar fi cel de floarea-soarelui contine o mare cantitate de Omega 9, de la 20% la 70%, in functie de varietatea de planta folosita.

Deci, uleiul de masline este cea mai buna sursa de omega 9, pentru ca este stabil, se pastreaza foarte bine si suporta bine caldura. In plus, acest ulei este bogat in vitamine anti-oxidante, care ii maresc beneficiile.

In comert, gasim de multe ori suplimente alimentare pentru a ompleta aportul de Omega 3, 6 si 9. Aceste produse nu sunt deloc interesante:

  • Acizii Omega 6 sunt deja consumati in exces in alimentatia curenta, si nu este necesar sa se mai aduca si alte aporturi
  • Acizii Omega 9 pot fi sintetizat de catre organism si se gasesc in multe produse, nefiind nevoie de a-i cumpara ca supliment alimentar.

Daca doriti sa luati suplimente alimentare de Omega, cel mai util este sa nu consumati decat omega 3, care la cei mai multi dintre noi nu exista in cantitati suficiente.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: