Proteinele

Bodybuilding-ExercisesProteinele sunt cele mai importante elemente nutritive in culturism. Ele sunt cele care asigura buna functionare a intregului organism. Pentru practicantii de culturism, acestea le permit sa aiba muschi mai mari cu conditia, desigur, sa urmeze un antrenament adecvat, sa aiba o dieta sanatoasa si recuperare suficienta. Aflati totul despre aceasta substanta vitala pentru orice culturist, in acest articol.

Definitia  proteinelor

Proteinele sunt molecule mari, compuse din lanturi de molecule de dimensiuni limitate, numite aminoacizi. Organismul foloseste 20 de amino-acizi diferiti pentru a face proteine. Proteinele, in general, reprezinta un nutrient  extrem de important, nu numai pentru constituirea muschilor.

Rolul proteinelor

Proteinele joaca un rol crucial in toate celulele corpului si  pot lua mai multe forme. Ele se gasesc in tesuturi (cum ar fi  tesutul muscular), plasma sanguina, enzimele, hormonii, anticorpii, hemoglobina … absolut peste tot.

Proteinele sunt de asemenea responsabile pentru multe functii: miscarea muschilor, transportul altor substante (vitamine si minerale, de exemplu) in tot corpul, printre altele. Fara ele,  nu am fi in stare sa functionam.

Acesta este motivul pentru care cei care nu consuma suficiente proteine sufera de tot felul de afectiuni,  care le distrug muschii si organele in cautarea de proteine. Deficitul  sau carenta proteica este rareori o problema in tara noastra, deoarece exista o dependenta de carne, in special la persoanele care urmeaza un program de culturism. Nutritionistii se ingrijoreza, mai degraba de problema inversa: efectele asupra sanatatii ale unui consum excesiv de proteine.

Tipuri de proteine

Proteine complete sau integrale: sunt cele care contin toti aminoacizii esentiali. O dieta bogata in alimente de origine animala are de obicei, proteine complete din abundenta.

Proteine incomplete: au o lipsa de unul sau mai multi aminoacizi esentiali. Puteti crea proteine complete prin combinarea de proteine incomplete complementare. Proteinele vegetale sunt in general incomplete.

Cantitatea de proteine necesara organismului

Exista numeroase modalitati de a determina cantitatea de proteine pe care o persoana obisnuita  ar trebui sa le consume pentru a ramane sanatoasa. Cum acest lucru se complica foarte repede, sa il facem simplu: aportul nutitional de proteine  recomandat este de 0,8 grame per kilogram de greutate corporala pe zi pentru barbati si femei intre 19 si 70 de ani. Asta pare destul de putin?

O persoana care face multe antrenamente fizice in mod regulat, va avea nevoie de mai multe proteine decat o persoana sedentara. Recomandarile pentru  marea majoritate a oamenilor, nu se aplica si sportivilor care urmeaza regimuri alimentare speciale, si al caror mod de viata este complet diferit de al celorlalti.

Conform unor studii recente, nevoile nutritionale ale sportivilor sunt de 1,7 g de proteine pe kilogram de greutate corporala pe zi.

Pericole si riscuri ale cosumului de proteine

In ciuda ingrijorarilor frecvent exprimate cu privire la efectele negative ale unui aport crescut de proteine, nu exista nicio dovada ca un aport suplimentar de proteine are efecte negative la persoanele sanatoase.

Din ce motive, medicii nutritionisti continua sa recomande acele valori? Vom incerca sa explicam de ce si cum.

In primul rand, nu uitati ca acestea nu sunt adresate pentru voi (sportivii), acestea sunt adresate majoritatii populatiei: acele persoane care isi petrec cea mai mare parte din zi stand la locul de munca, pentru apoi sa se urce intr-un autobuz sau o masina si apoi sa isi petreaca restul  timpului  in fata televizorului. Ele stau jos aproape intotdeauna ! Pentru aceste persoane, un aport excesiv de proteine ar avea acelasi efect ca si un consum excesiv de oricare alt nutrient. Proteinele contin 4 calorii pe gram. Daca inghitim prea multe calorii, ne ingrasam. Un aport asa-zis  excesiv de proteine ii ingrijoreaza pe medicii  nutritionisti pentru un simplu motiv: acesta ar putea favoriza obezitatea.

Legatura dintre proteine si rinichi

Probabil ati auzit  ca excesul de proteine poate afecta rinichii. Degradarea aminoacizilor produce amoniac. Ficatul transforma acest amoniac in uree mai putin daunatoare , care trece prin rinichi si este eliminata prin urina. Rinichii au rolul de a elimina excesul de proteine pe care organismul voastru nu le utilizeaza , iar acesta este motivul pentru care medicii generalisti cred ca, un consum de prea multe proteine ar putea obosi rinichii. Numeroase studii arata ca acest lucru nu este adevarat. Un studiu de la Universitatea Libera din Bruxelles, a constatat ca practicantii de culturism consuma pana la de 2,86 g de proteine pe kg de greutate corporala pe zi, si au rinichii perfect sanatosi. Exista dovezi ca sportivii care consuma mai multe  proteine, le folosesc pentru formarea masei  musculare sau ca sursa de energie,  spre deosebire de persoanele sedentare.

Pentru a obtinerea masei musculare, va sfatuim sa consumati 2 grame de proteine pe kilogram.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Nutritie sportivi

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: