Somnul si performanta sportivilor!

Somnul este descris de specialisti ca fiind modalitatea prin care intregul organism se restaureaza. Este esential pentru orice individ deoarece ajuta la o recapatarea a fortelor si energiei pierdute pe parcursul unei zile.
Au fost realizate in S.U.A o serie de cercetari privind privarea de somn, atat la om cat si la animale, iar consecintele au fost aceleasi:
-sistem imunitar slabit;

Cercetatorii de la Universitatea Carnegie Melon au descoperit ca persoanele sanatoase care dorm mai putin de sapte ore pe noapte prezinta un risc cu 300% mai mare de a contracta o raceala. Eficienta scazuta a somnului (timpul de somn efectiv) a crescut riscul la 550%. Comportamentul legat de somn a fost studiat pe 153 de persoane sanatoase vreme de doua saptamani. Dupa ce au fost izolati in carantina, subiectilor li s-au administrat picaturi nazale continand un virus de raceala. Persoanele care au dormit mai mult si mai eficient au fost mai rezistente la raceli.

Sistemul imunitar are impactul cel mai puternic asupra activitatii sportive si va puteti confrunta cu:

-aparitia unor infectii in organism, datorita rezistentei scazute la bacterii;

– stare de oboseala permanenta;

-rezistenta scazuta la efort;

-rezistenta scazuta la stress;

-capacitate scazuta de concentrare/memorare/vizulizare corecta a informatiilor primite;

-tendinta spre a face apel la diverse artificii pentru a –ti reda energia: cafea, energizante etc.

In 1989 un studiu celebru care sa evidentieze importanta somnului, a fost testat pe sobolani. Acestia au fost privati total de somn iar ca efect :au murit toti in mai putin de o luna!

Efectul in randul oamenilor, este altul insa importanta si eficienta somnului este aceeasi si sa nu uitam ca: uitam ca anual, numai in America, mor in accidente de masina 24.000 de oameni care adorm la volan.( noteaza in manualul sau Doctorul William D., o autoritate in domeniul somnului si al dereglarilor acestuia.)

Se stie ca, activitatea fizica depusa influenteaza somnul. Cu cat practici mai mult sport, cu atat organismul tau are nevoie de mai mult somn pentru a-si capata energia pentru urmatoarea zi.

Deasemenea, exercitiile realizate in mod excesiv au contributie negativa pentru momentul odihnei si-ti perturba somnul. De aceea, specialistii sustin ca, este ideal sa se gaseasca un echilibru in frecventa , intensitatea sportiva si somnul.

Buna igiena a somnului!

Daca aveti un somn bun, sunteti un norocos iar performanta sportiva va fi pe masura asteptarilor.
In cazul in care intampinati probleme in a adormi (nu vorbim aici despre fenomenul insomniei), este bine de stiut ca puteti sa apelati la:

  1. Spune Nu activitatilor fizice pana tarziu in noapte; Stabileste ca si program de antrenamente cel tarziu ora 19.
  2. Asigura-te ca dormitorul are o temperatura acceptata de organismul tau, in general 18-20 de grade Celsius;
  3. In camera in care dormi sa fie liniste si ferita de razele soarelui directe;
  4. Nu consumati cafea, energizante, inaintea orei de somn; In mare parte, cofeina sta in sistemul sanguin timp de cinci ore (si poate sta pana la 7 ore), asa ca ar fi bine ca ultima cana de cafea sa fie la masa de la ora 17 sau chiar mai devreme. Pe de alta parte, alcoolul consumat seara e in regula, dar cu moderatie. Studiile au demonstrat ca somnul poate fi deranjat daca se consuma 3-5 pahare de bauturi alcoolice seara.
  5. Respectati-va programul de culcare si de trezire, este important sa va obisnuiti organismul sa devina constant si echilibrat;
  6. Evita sa faci apel la medicemnetele destinate somnului, creeaza dependenta;

Asadar sa aveti grija de somnul dumneavoastra pentru a avea rezultate performante in orice activitate sportiva pe care o practicati.

Surse:
Penev PD. Association between sleep and morning testosterone levels in older men. Sleep, 2007; 30(4):427-432.
http://www.jpfitness.co.uk/sleep-and-sport.as

Publicat de andra la data de in categoriile: Stil de viata

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: