Surse alimentare de fier

svgsgsFierul este prezent in dieta. Cu toate acestea, asimilarea sa este  scazuta, in functie de tipul de produse consumate  (de la 30% pana la 1%). Carnea rosie, organele si pestele sunt cele mai bogate alimente in fier.

Fierul este luat din alimentatie, dar in functie de sursa, este mai mult sau mai putin absorbit de catre organism.

Carnea rosie este unul dintre cele mai bogate alimente in fier. In plus, fierul din carne (precum si  cel din peste) este un fier numit “hem”, adica, acesta este de 4-5 ori mai bine absorbit decat fierul “non-hem”  prezent in alte produse alimentare.

Pentru un aport bun de fier, trebuie sa manancati in fiecare zi unul din urmatoarele produse: carne (friptura, organe …)  peste sau fructe de mare (scoici, stridii, midii …) deoarece acestea sunt destul de bine absorbite (10-30%).

Exista si alte surse de fier, dar din acestea vor fi mult mai putin asimilat (la 1 la 5%). Aceste alimente sunt:  legume cu frunze verzi (cum ar fi fasole verde, patrunjel, spanac, varza, macris, praz …), leguminoase (linte, fasole …) fructe, cereale integrale, cacao, fructe uscate si seminte oleaginoase, produse lactate (branza, iaurt, cascaval), oua … si gasim fier, de asemenea, si in vin.

 Alimente Continut de fier
Ficat de pasare fiert (100g) 9 mg
Ficat de vitel fiert (100g)  8 mg
Midii (400g)  8 mg
Inima de vita fiarta (100g)  7 mg
Galbenus de ou (100g)  7 mg
Fasole (100g)  6,3 mg
Cereale integrale (2 portii)  4,5 mg
Friptura de vita (100g)  4,5 mg
Spanac (100g)  3,1 mg
Fistic (40 g)  2,8 mg
Mazare proaspata (100g)  2 mg
Ton rosu (100g)  1,5 mg
Fulgi de ovaz (30g)  1,15 mg

 

Date fiind aceste doze, este posibil sa se ajunga DZR de fier (intre 10 si 30 mg / zi) destul de usor. Dar, atentie: Luati in considerare absorbtia scazuta a fierului din alimente de catre organism (intre 30% si 1%) pentru a va monitoriza aportul de fier.

 

Carente de fier

 

In ciuda prezentei sale in multe alimente, oligoelementul fier poate fi obiectul unor carente la unele persoane. Aceasta lipsa duce la oboseala si poate ajunge pana la o boala de inima.

Lipsa de fier din organism poate provoca dezvoltarea anemiei numite “hipocroma”: numarul de globule roii din sange nu scade in mod semnificativ, ci dimpotriva hemoglobina lor este redusa.

Globulele rosii sunt apoi mai mici si mai decolorate. Aceasta este o anemie frecventa este aproape intotdeauna urmata de hemoragii putin abundente, dar continue in timp. Aceasta anemie este tratata prin administrarea de saruri feroase.

Simptome ale deficientei

Lipsa de fier este o problema care apare mai ales la femei (menstruatia, sarcina si perioadele de alaptare sunt  propice, deoarece pierderile de fier sunt mai mari).

O carenta de fier se manifesta prin:

– O mare oboseala fizica si mentala pana la depresie.

– Un ten neobisnuit de palid, pielea uscata, unghii moi si fragile.

– Dificultati de respiratie la efort, palpitatii.

– Tulburari gastro-intestinale (cum ar fi flatulenta).

– Tulburari de comportament alimentar, care poate sa ajunga pana la anorexie.

– Tulburari de termoreglare (reglarea temperaturii corpului)

– Infectii repetate

– …

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: