Surse alimentare de potasiu

Row_1Foarte multe alimente comune sunt bogate in potasiu. O dieta normala, echilibrata ar trebui sa fie in masura sa asigure nevoile naturale ale corpului de potasiu.

Potasiul se gaseste in principal in leguminoase (fasole, linte), legume (sfecla, spanac, cartofi, varza, ciuperci,  …), fructe (banane, caise, citrice, coacaz negru, …) si fructe uscate (nuci, migdale, fistic, curmale, smochine …).

Dar, in general, toate alimentele au un aport semnificativ cu exceptia grasimilor, care sunt de origine animala (untul, smantana), vegetala (ulei vegetal) sau mixt (margarina).

Este, de asemenea, prezent in carne, in peste gras, in peste slab, in ciocolata si cereale integrale. Este destul de usor de acoperit  DZR de potasiu.

 

 Alimente Continut de potasiu
Linte (100g)  810 mg
Spanac (100g)  662 mg
Ciuperci (100g)  520 mg
Nuci (100g)  450 mg
Caise (100g) 440 mg
Anghinare (100) 430 mg
Cartofi (100g)  420 mg
Banane (100g) 420 mg
Carne de iepure, de oaie (100g) 380 mg
Mazare proaspata (100g)  370 mg
Carne de vita, de pui (100g)  360 mg
Macrou (100g)  350 mg
Carne de vitel (100g)  330 mg
Dovleac (100g)  323 mg
Morcov (100g)  311 mg
Peste slab (100g)  295 mg
4 sardine conserva (50g)  280 mg
Lapte semi-degresat  (200 ml)  270 mg
Struguri (100g)  260 mg
Fasole verde (100g)  256 mg
Iaurt natural  (125g)  250 mg
Carne de porc (100g)  250 mg
Paste, gris (100g)  170 mg
Biscuiti simpli (100g)  170 mg
Capsuni  (100g)  152 mg
Ciocolata neagra (30g)  140 mg
Oua intregi (2)  140 mg
Paine alba (100g) 132 mg
Orez alb (100g)  115 mg

Avand in vedere aceasta lista, pare evident ca este destul de usor de obtinut de  3 g de potasiu, minimul necesar   organismului in fiecare zi, cu o dieta echilibrata … Daca exista carenta de potasiu, aceasta nu este, in general, produsa de alimentatie!

 

Lipsa de potasiu

 

In ciuda prezentei sale semnificative in multe alimente, carentele de potasiu sunt posibile si au urmari foarte grave. Unii oameni (tratati cu laxative, de exemplu) ar trebui sa isi monitorizeze nivelul de potasiu din sange, pentru a evita orice risc de hipokaliemie.

Hipokalemia, adica scaderea kalemiei (nivelului  de potasiu), apare din cauza lipsei de absorbtie sau pirderi exagerate  de ioni K +  de catre rinichi (tratamente diuretice sau cu cortizon, luate timp indelungat), sau prin intestin (diaree severa, varsaturi severe, consumul regulat de laxative …).

Atentie, de asemenea, la deshidratare puternica produsa de eforturile sportivilor si transpiratia excesiva.

In caz de deficit de potasiu, simptomele sunt:

– Tulburari de ritm cardiac.

– O oboseala fizica mare.

– Crampe nocturne, dureri.

– O nevoie extrem de frecventa de a bea ( o sete continua).

– Dureri musculare si de reumatism care pot merge pana de poliartrita cronica.

– Greata, varsaturi.

– Paralizie partiala sau totala.

 

Monitorizarea nivelului de potasiu

 

In unele cazuri, este important sa semonitorizeze nivelurile de potasiu:

– La pacientii cu hipertensiune arteriala, tratati cu diuretice, deoarece acestea reduc reabsorbtia de potasiu de catre rinichi.

– Pacientii care sufera de o boala  inflamatorie si sunt tratati cu medicamente pe baza de cortizon (pentru acelasi motiv ca si in cazul diureticelor).

– La persoanele care iau laxative in mod regulat. Se vorbeste in acest caz de maladia laxativelor.

– La  persoanele care transpira foarte mult in timpul activitatii fizice intense.

– In timpul gastroenteritei puternice, asociata cu diaree si varsaturi.

Credem de multe ori ca micile semne sugestive, cum ar fi oboseala, crampe, dureri musculare, iritabilitate … sunt rezultatul lipsei de calciu, magneziu sau fier, si  uitam ca o lipsa de potasiu poate avea, de asemenea, astfel de consecinte.

 

Suplimente alimentare de potasiu

 

Exista mai multe tipuri de suplimente vandute in farmacii sau magazine, care sunt destinate pentru a imbunatati aportul alimentar de potasiu. Ele nu au toate aceleasi proprietati sau aceleasi efecte.

Prezentarea principalelor saruri de potasiu utilizate in farmacii:

– Clorura de potasiu (oral sau prin perfuzie intravenoasa, in cazuri severe), in prevenirea sau tratamentul hipokaliemie moderate.

– Potasiu glucoheptonat (sub forma de sirop).

– Gluconat de potasiu (sub forma de sirop).

– Tartrat de potasiu.

– Citrat de potasiu

Potasiul: un mic sfat in plus

Potasiul este un mineral important, care trebuie luat foarte in serios. In cazul unor deficiente, ca si in cazul excesului, riscurile sunt semnificative. Nu va jucati cu sanatatea voastra!

Medicii recomanda pe buna dreptate, sa se consume caise uscate, curmale, smochine sau prune uscate in cazul unui efort fizic prelungit. Scopul acestor alimente este de a completa pierderea de potasiu cauzata de sport si transpiratie.

Deci, luati cu voi astfel de produse atunci cand mergeti in drumetii, de exemplu.

Trebuie sa ne amintim, de asemenea, sa consumam lichide in mod regulat, pentru a evita pierderea excesiva de electroliti.

Si mai presus de toate: nu intrati in cercul vicios al laxativelor sau diureticelor pentru a pierde in greutate! Consecintele, inclusiv de la nivelul inimii, sunt foarte grave!

Este important sa spuneti medicului dumneavoastra daca urmati o dieta saraca in sare inainte de a lua suplimente de potasiu. Un test de sange simplu poate indica nivelurile de potasiu si daca suplimentarea este necesara sau nu, mai ales cand o dieta echilibrata poate furniza de obicei, cantitatea adecvata.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: