Surse alimentare de vitamina B12

imagesfVitamina B12 se gaseste in principal in produsele alimentare de origine animala. Cel mai bogate alimente in vitamina B12 sunt organele si pestele.

In natura, vitamina B12 este sintetizata in principal de bacterii sau ciuperci, pentru  ca produsele de origine vegetala (cele care o contin sunt limitate) sunt interesante, astfel incat acestea ar trebui sa fie cultivate pe sol bogat in cobalt sau cu ingrasamant  natural.

Mai mult decat atat, in plante, aceasta este prezenta intr-o forma care nu este absorbita de catre organism.

Astfel, alimente bogate in vitamina B12 sunt: organe (ficat, rinichi), carne (miel, vitel, porc), carne de pasare, peste, fructe de mare, produse lactate (cu exceptia untului), galbenusul ou …

Se gaseste , de asemenea, in cantitati mici in: drojdia alimentara, unele alge (spirulina), unele cereale (grau, ovaz, orz), unele leguminoase (linte, naut, mazare …), anumite legume si fructe, soia.

Alimente bogate in vitamina B12 Continut de vitamina B12
Ficat de vita fiert(100g)  85 micrograme
Ficat de oaie (100g)  65 micrograme
Rinichi de vita (100g)  35 micrograme
Hering afumat (100g) 14,5 micrograme
Inima de vita (100g) 13 micrograme
Ton fiert (100g)  11 micrograme
Somon (100g) 7 micrograme
Drojdie alimentara (100g)  5 micrograme
Carne de vita (100g)  4,9 micrograme
Galbenus de ou (100g)  4,7 micrograme
Creveti (100g)  1,9 micrograme

Indicatii terapeutice pentru vitamina B12

Vitamina B12 este uneori prescrisa pentru uz terapeutic in cazuri de anemie, dar, de asemenea, pentru problemele de memorie la persoanele in varsta, sau ca antalgic.

La unele persoane, vitamina B12 poate fi prescrisa de medic pentru a trata diverse afectiuni sau boli.

- Anemii pernicioase (boala Bermier, prin lipsa de factorului intrinsec), anemie macrocitara, anemie hipercroma, anemie de sarcina si nou-nascut … datorita actiunii sale asupra reinnoirii celulelor sanguine, adica a globulelor rosii.

- Prevenirea bolilor cardiovasculare, tratamentul cronic si in combinatie cu vitaminele B6 si B9.

- Tulburari de crestere la copii.

- Debilitate senila (tonic).

- La varstnici, pentru tulburari de memorie, in prevenire dementei si a bolii Alzheimer.

- In unele sindroame dureroase: dureri provocate de nevrita , polinevrite, nevralgii, sciatica … dar eficienta este incerta, tratamentul costisitor si dozele sunt mari.

- In sport, ca si anabolizant.

- Probleme de vedere cauzate de fumat: au fost observate unele imbunatatiri.

- Cianocobalamina intra in compunerea a unui produs pentru vindecarea  ranilor si ulcerelor corneei.

In caz de anemie pernicioasa sau chirurgie a stomacului sau intestinului, durata tratamentului este de multe ori nedefinita.

Retineti ca vitamina B12 este de 50 de ori mai eficienta pe cale injectabila decat pe cale decat orala.

Monitorizarea nivelului de vitamina B12

In unele cazuri, este important sa se monitorizeze nivelurile de vitamina B12, pentru a se asigura ca nivelul nu este prea scazut. Persoanele in  varsta, sportivii si vegetarienii ar trebui sa isi creasca aporturile.

Unii oameni, in functie de varsta, activitate sau situatie, ar trebui sa isi monitorizeze nivelul  de vitamina B12, pentru a fi siguri ca aporturile sunt corecte, nici prea mici, nici excesive.

- La varstnici: de fapt, aproape 1/3 dintre ei nu mai secreta suficient suc  gastric, rezultand o productie mai scazuta de factor intrinsec pentru absorbtia adecvata de vitamina B12.

- La vegetarieni si in special vegani: Vitamina B12 este prezenta aproape exclusiv din produsele alimentare de origine animala, persoanele care au o dieta bazata pe plante vor avea probabil o carenta de vitamina B12.

- Anumite afectiuni pot creste nevoia de vitamina B12: alcoolismul cronic, bolile hepatice, diareea cronica, hipertiroidismul, rezectia chirurgicala a stomacului.

- Atunci cand se iau medicamente impotriva problemelor de aciditate gastrica.

- La femeile gravide si care alapteaza: sunt necesare cantitati suficiente pentru aceste doua perioade, dar ar trebui sa se evite dozele excesive.

- In cazul persoanelor care consuma excesiv ceai, cafea sau alimentele condimentate, deoarece acestea pot irita destul de mult tubul digestiv  si pot afecta absorbtia de substante nutritive esentiale, care includ vitamina B12.

- La persoanele subnutrite sau malnutrite.

- La sportivi, deoarece acestia consuma o cantitate mare de alimente pe care o ard imediat, ceea ce le creste nevoia  de vitamina B, in general.

- La fumatorii inraiti.

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)
Comentariul tau

Iti recomandam sa citesti si: