Surse alimentare de vitamina D

nnnnVitamina D nu este foarte prezenta in alimentatia de zi cu zi. Din pacate, doar o mica parte din vitamina D provine din dieta. Cel mai bogat  aliment in vitamina D este ficatul de peste.

Vitamina D este mai putin frecventa in natura si produsele alimentare de zi cu zi.S-au gasit unele cantitati de vitamina D3 in produsele de origine animala: uleiurile din ficat de peste ( cod negru ), galbenus de ou, ficat de animale, peste gras (somon, macrou, sardine, ..) , lapte (lapte integral, lapte de soia), unt, unele branzeturi ….

Sursele de vitamina D2 sunt de origine vegetala: ciuperci, drojdii, cereale, legume crude verzi, uleiuri vegetale, …

Lista de alimente bogate in vitamina D:

Alimente Continut deVitamina D
Ulei din ficat de ton (1 cana)  250.000 UI sau 6250 micrograme
Ulei de ficat de cod (1 cana)  440 UI sau 11 micrograme
Somon la cuptor (100g)  360 Ul sau 9 micrograme
Galbenus de ou (100g)  350 Ul este de 8.75 micrograme
Macrou gatit (100g)  345 UI este de 8,5 micrograme
Sardine (100g)  300 UI este de 7,5 micrograme
Conserve de ton (100 g)  300 UI este de 7,5 micrograme
Ou intreg (1)  40 Ul este 1 microgram
Ciuperci (100g)  150 Ul este de 3.75 micrograme
 Ficat de vitel (100g)  50 Ul sau 1,25 micrograme
Ficat de vita fiert (100g)  40 UI sau 1 microgram
Branza  (30g) 30 Ul sau 0,75 micrograme
Lapte de vaca (250ml)  15 UI sau 0,375 micrograme
Unt (10g) 4 Ul sau 0,1 micrograme

Memento: 1 Ul = 0,025 micrograme de vitamina D

Indicatii terapeutice ale vitaminei D

Vitamina D este uneori folosita in scopuri medicale, pentru a trata rahitismul si a ameliora osteoporoza , dar, de asemenea, si la prevenirea cancerului de prostata sau diabetului.

In unele cazuri, vitamina D poate fi prescrisa de catre un medic pentru tratarea sau prevenirea diferitelor boli.

– Profilaxia (prevenirea) lipsei de vitamina D sistematic:

– La nou-nascuti si sugari.

– La femeile gravide in cursul ultimului trimestru de sarcina.

– La femeile care alapteaza, la sfarsitul iernii si primavara.

– La persoanele in varsta.

– Eventual  la copii si adolescentii a caror expunere la soare este insuficienta sau a caror pigmentare a pielii este mare, si au un regim alimentar dezechilibrat, care se afla sub tratament medical (anticonvulsivante, corticosteroizi pe termen lung) sau sufera de o boala digestiva ( malabsorbtie intestinala sau fibroza chistica) sau insuficienta hepatica.

– In tratamentul deficitului de vitamina D: rahitism, osteomalacie, hipocalcemie neonatala, boala Crohn.

– La tulburari de osificare, retard de crestere si probleme de carii dentare.

– Prevenirea si incetinirea osteoporozei (impreuna cu calciu), mai ales la persoanele peste 50 de ani si la femei aflate la menopauza.

– Consolidarea fracturilor.

– La prevenirea anumitor tipuri de cancer, cum ar fi cancerul de prostata, colon si san, inhiband cresterea celulelor maligne.

– In prevenirea bolilor autoimune, cum ar fi diabetul zaharat de tip I, artrita reumatoida, boli inflamatorii intestinale si a sclerozei multiple, prin suplimente de vitamina D in perioada de crestere.

– La tuberculoza pulmonara.

– In tratamentul psoriazisului.

 

Publicat de Toni la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: