Totul despre creatina

creatina

Creatina este unul dintre cele mai populare suplimente nutritive utilizate in porezent in sport. Exista numeroase studii sustinute de dovezi anecdotice care sustin eficacitatea suplimentului numit  creatina.  Pentru marea majoritate a populatiei, care  include  atat sportivi de elita cat  și persoane neinstruite fizic, creatina este acel supliment care le creste masa musculara fgara grasimi si imbunatateste performanțele anaerobice și, eventual, aerobice.  In timp ce eficacitatea creatinei este bine cunoscuta, cel mai eficient mod de a lua creatina nu este  inca prea bine cunoscut.

Ce este creatina

Un om de stiinta francez a descoperit creatina in 1835. Creatina este un constituent natural al carnii, în principal aceasta poate fi gasit in carnea rosie. Creatina este produsa in mod natural in organism din amino acizi, glicina, arginina , si metionina. Acest proces are loc in rinichi, ficat si pancreas. Aproximativ 40% din  creatina prezenta in organism este creatina in stare libera (Cr), in timp ce restul de 60% este stocata sub forma de creatina fosfat (CP). Adult tipic masculin proceseaza 2 grame de creatina pe zi si inlocuieste aceasta suma prin aportul alimentar și fabricarea creatinei în organism. Creatina este utilizata de obicei  pentru creterea rezistentei. Exista mai multe metode prin care organismul  se poate reface. Cea mai rapida metoda, fara oxigenare, este prin CP. Creatina fosfat este “divizata”, obtinandu-se astfel portiunea fosfat a moleculei.  Suplimentarea cu creatina creste Cr și CP in muschi, care  are rolul sa permita in continuare reglarea capacitatii de a se  regenera ATP. Cu alte cuvinte, creatina imbunatateste capacitatea muschiului de a mentine productia de energie in perioadele scurte de exercitiu de mare intensitate. Perioadele sunt scurte, deoarece capacitatea unei celule de a inmagazina CP este limitata, prin urmare, organismul va trece rapid la alte metode de completare ATP. Majoritatea studiilor privind suplimentarea cu creatina au folosit creatina monohidrat, sub forma de creatina legat la o molecula de apa. Unele studii sugereaza ca o combinatie de creatina si carbohidrati care  va creste absortia sau “asimilarea” de creatina. Stiinta arata ca substanta numita creatina este instabila in forma lichida, ceea ce inseamna ca sistemele de ser sau lichid de livrare nu sunt în prezent susținute de literatura stintiifica. Creatina  se transforma foarte rapid la creatinina, care nu este ușor de utilizat de către corpul uman.

Doza optima de creatina

Este cunoscut faptul ca suplimentarea cu creatina mareste inmagazinarea intramusculara cu suplimentul numit creatina. Un individ de 100 kg, cu 20% grasime corporala ar avea masa mai mica asta in comparatie cu un individ de 100 kg cu 8% grasime.  Mecanismul comun pentru suplimentarea cu creatina este cunoscut datorita cresterii masei intramusculare. Este cunoscut faptul ca CP este folosit pentru a reface ATP, si ca suma de CP este  prezentata in mod natural mult sub valoarea maxima de CP  ce poate fi stocat de catre organism.  Un efect interesant al creatinei pare sa fie abilitatea sporita a organismului pentru a stoca glicogen muscular. Glicogenul este o forma de carbohidrat depozitat in interiorul masei musculare, care este folosit pentru a alimenta activitatea anaerobica (de exemplu, activitate care este prea intensa pentru a permite sistemului cardio vascular furnizarea unui oxigen adecvat).

Vezi lista cu suplimente creatina

Publicat de Kiss Marius la data de in categoriile: Suplimente

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: