Tu ce stii despre importanta aminoacizilor?

Trebuie mentionat inainte de toate ca alimentatia oricarui sportiv de performananta este imbogatita cu: vitamine, minerale si aminoacizi.

Aminoacizii sunt elementele fara de care nu se poate compune un regim alimentar specific sportivilor. Acesti componentii din care fibra musculara isi preiau aportul necesar pentru regenarea, dezvoltare si mentinere.

Exista 8 aminoacizi esentiali sau indispensabili (izoleucina, leucina, valina, lizina, metionina, fenilalanina, treonina si triptofanul), pe care organismul nu ii poate sintetiza si deci trebuie adusi in organism prin alimentative.Pe langa acestia, putem vorbi si despre existenta altui tip de aminoacizi pe care organismul ii sintetizeaza din ceilalti consumati (arginina, cisteina, tirozina, alanina, acidul aspartic, cistina, acidul glutamic, glutamina, glicina, ornitina, prolina, serina, taurina si hisitidina).

Iata ce aport aduce fiecare aminoacid pentru organism:

Valina:

-repararea tesuturilor;
-echilibrarea nivelului de azot din organism;

Taurina:

-recuperarea si restaurarea tonusului sportiv.

Tirozina:

-este utilizat de glanda tiroida pentru a produce tiroxina ( hormonal responsabil pentru crestere).

Treonina:

-ajuta la functionarea ficatului in conditii sanatoase si echilibrate;
-accelereaza formarea colagenului; (la fel ca si Prolina).

Triptofanul:

-produce vitamina B3;
-producerea serotoninei;
– ajuta la o odihna corespunzatoare printr-un somn linistit;
-intretinerea unei inimi functionale.

Serina:

-responsabila de cresterea musculara;
-intarirea sistemului imunitar prin productia de anticorpi.

Lizina:

-ajuta la fixarea calciului in oase;
-absenta acestui aminoacid determina greata, ameteli si anemie.

Leucina:

-un rol esential in stimularea insulinei si sinteza proteinelor in muschi;

Izoleucina:

-formarea hemoglobinei;
-regleaza nivelul zaharului din sange;
-repararea tesutului muscular;

Histidina:

-stimuleaza secretia gastric;
-calmant pentru sistemul nervos.

Glicina:

-mentinerea functiilor prostate;
-intarirea sistemului imunitar;

Glutamina:

-scade nivelul oboselii;

Alanina:

-energie pentru tesutul muscular;
-produce anticorpi;

Asparigina:

-echilibreaza sistemului nervos central;

Arginina:

-stimuleaza secretia hormonului de crestere;
-intareste sistemul imunitar;
-accelereaza procesul de videcare a ranilor;

Ce nu trebuie sa uitati :

  1. Aminoacizii sunt elemente de baza in construirea masei musculare.
  2. Lipsa orgarui aminoacid creaza numeroase disfunctii in organism.
  3. In organismul uman, ficatul este organul care asigură 80% din aminoacizii necesari, iar diferenta de 20% se obtine din alimentaţie.

Toti aminoacizii se recomanda a fi consumati intre mesele principale, cu suc de fructe sau apa, si nu cu proteine, sustin medicii din intreaga lume.

Aminoacizii sunt vitali pentru o sanatate optima.  Chiar si lipsa  unui aminoacid poate duce la aparitia unor afectiuni.
Efectele unei diete deficitare in aminoacizi includ nivel scazut de energie, insomnii, oboseala cronica, afectiuni digestive, caderea parului, aparitia afectiunilor dermatologice, dar si schimbari de natura psihologica precum nervozitate, depresie, anxietate, schimbari de dispozitie, iritabilitate, scaderea capacitatii de concentrare.

Publicat de andra la data de in categoriile: Vitamine

Comenteaza si tu

Comentariul tau
Nume (obligatoriu):
Email:
Website (optional)

Iti recomandam sa citesti si: